Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Søppelpost lurte seg gjennom Gmail-filteret. (Ill.: Google)

Gmail-brukere fikk plutselig en haug med søppelpost – fra dem selv

Lurte seg gjennom filteret.

På tross av at Gmail som regel har et solid system for å luke ut søppelpost, har flere brukere den siste tiden opplevd det motsatte.

Dynket med søppelpost

Mashable skriver at Gmail-brukere har flokket til Googles Forum for å klage over en mengde med søppelpost som har dukket opp i innboksen. En merkelig ting er at søppelposten ser ut til å være sendt fra brukernes egne kontoer. Dette gjelder også brukere som har aktivert tofaktors autentisering og har endret passordet.

Nettstedet skriver at bakmennene har tilpasset emnefeltet i e-postene slik at det ser ut som at meldingen kommer fra det kanadiske selskapet Telus og på den måten lurt filteret til Google. Ettersom det så ut som meldingene kom fra samme bruker, har Gmail dermed plassert disse i brukernes sendte elementer-mapper.

I en uttalelse til Mashable sier en talsperson for Google at dette er en søppelpostkampanje som rammer et lite antall Gmail-brukere og at selskapet har stanset det. Telus bekrefter overfor nettstedet at e-postene ikke kom fra selskapets servere.

Se det nye Gmail-designet.

 

Kilde:
Mashable

Stikkord: gmail, Google, søppelpost