Hopp til navigasjon Hopp til innhold
SiriKit er allerede å finne på HomePod, men det var ikke lett å få API-en ut grunnet dårlig Siri original-kode. (Ill.: Apple)

Derfor er Siri så dårlig

Problemene startet det første året.

The Information har en lengre artikkel om utviklingen av Siri og litt om HomePod.

For dårlig infrastruktur

Det avsløres at det har vært mange sjefer og hierarkier i Siri-avdelingen, og at versjon 1.0 ikke hadde en god nok servergrunnmur til å fungere tilfredsstillende – Apples undervurderte hvor store servere man trengte og hvor populær Siri kom til å bli.

Ikke nok med det, men koden skal også ha vært såpass dårlig i starten at en utvikler klarte å kode en bit av AI-en nok til å senke antallet servere som var nødvendig fra 500 til 5.

Apple startet altså tidlig med Siri, men hadde så store problemer den gang, at vi selv i dag opplever ettervirkningene av det.

Dårlig kode utsatte viktig funksjon

Tredjeparts-støtte i Siri måtte også utsettes (SiriKit), fordi teamet bak assistenten rett og slett måtte innrømme at Siris originale kode var veldig lite fleksibel og rett og slett skjør.

Det er også interessant at HomePod-teamet visstnok ikke møtte Siri-gruppen før i 2015, altså fire år etter lanseringen av Siri og rundt ett år etter Amazon startet smarthøyttaler-markedet med Echo i sent 2014.

Årsaken skal ha vært at Apple først ønsket å lansere høyttaleren uten Siri. Dette ser vi etterlevningene av nå, grunnet selskapets fokus på lydkvaliteten til HomePod, og ikke Siris egenskaper.

Det skal også ha vært krangler innad i Siri-teamene om hva Siri skal hjelpe brukeren med:

Dette sier Apple

Det er sjeldent Apple kommenterer artikler, og veldig sjeldent de kommenterer kritikk som dette, men denne gang har de følgende å melde etter publiseringen av The Information sin artikkel:

«Vi har gjort betydelige fremskritt i Siris ytelse, skalerbarheten og påliteligheten. Vi har brukt de nyeste maskinlæringsteknikkene for å skape en mer naturlig stemme og flere proaktive-funksjoner.

Vi fortsetter å investere mye i maskinlæring og kunstig intelligens for kontinuerlig å forbedre kvaliteten på svarene Siri gir og bredden på spørsmål Siri kan svare på.»

 

Kilde:
The Information (betalingsmur)

Stikkord: Apple, siri