Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Siri kommer ofte dårlig ut i tester, og vi er ikke alltid imponerte vi heller - hva må gjøres? (Ill.: Apple)

En av Siri-grunnleggerne: – Derfor feiler Apples assistent

– Dette bør de gjøre annerledes.

Norman Winarsky var med fra Siri ble født (Siri startet under SRI International der han jobbet, men ble senere en del av startupen som Apple handlet).

Han tror han vet hvorfor Apples stemmeassistent ikke får det helt til, selv så mange år etter lanseringen sammen med iPhone 4s.

Færre bruker Siri

For selv etter seks år kontinuerlig utvikling (skulle vi tro) og tilbakesendt informasjon fra alle millionene av menneskene som bruker assistenten, er Google Assistant bedre på mye – hvorfor er det slik?

Noe må gjøres, for bruken av Siri akselererer ikke, men går faktisk i negativ retning.

Prøver å dekke for mye

Winarsky tror en av årsakene er at Apple har tenkt for bredt, selv om han ikke visste hva Apple kom til å bruke teknologien til den gang, har han klare formeninger nå.

Winarsky er, som oss og mange andre, skuffet – for selv om Siri kan undersøke været og sende meldinger, er hun ikke prokaktiv som Google Now (utover Apple Maps).

Dette var hun tiltenkt som

Han forklarer at Siri egentlig var tiltenkt å gjøre få ting, men å gjøre dem bra: reise og underholdning.

Planen var at hun automatisk skulle klare å finne alternative ruter, hjelpe deg med å finne nytt fly, finne hotellrom om det du ønsket deg var fullbooket – slike ting.

Fungerer hun sømløst på disse feltene nå, før du selv har startet å fortelle henne hva hun må gjøre for deg? Ikke i det hele tatt.

Ville hun skulle gjøre alt – endte opp som alarmklokke

Men Apple lanserte ikke slik, de lanserte på en helt annen måte: hun kan alt og kan hjelpe deg med alt, i stedet for å fokusere på reise og underholdning, og sakte utvide fra dette, noe han mener hadde vært bedre.

På den måten kunne hun ha lært å kjenne et mindre segment skikkelig.

Komplekse utfordringer

«Dette er vanskelige problemer å løse, spesielt når man snakker om en milliard brukere. De sier etter et nivå av perfeksjon de ikke vil klare å levere», er Winarsky melding til Apple.

Vi håper likevel Apple skjønner at de må gjøre større grep, for det er flott at stemmen hennes er mer naturlig, men hun må også bli smartere.

Heldigvis har selskapet byttet Siris sjef fra Eddy Cue («Senior vice president of Internet Software and Services»), til programvaresjef Craig Federighi («Senior vice president of Software Engineering»).

Endringen ble gjort sommeren i fjor.

 

Kilde:
Quartz

Stikkord: Apple, siri