Electronic Arts og DICE har fått krass kritikk for håndteringen av såkalte lootkister i Star Wars: Battlefront II. Det gikk så langt at selskapene bestemte å skrote de virtuelle skattkistene på ubestemt tid.
Forklarer hvorfor kosmetisk innhold ble droppet
Andre spill, som for eksempel Overwatch, har fokusert på kosmetiske innhold i “lootkistene”, men EA ønsket ikke å gå ned den ruten. Årsaken er at selskapet mener det ikke passer inne i universet.
“Den ene tingen vi er veldig fokusert på og de er veldig fokusert på, er å ikke bryte med historien i Star Wars. Det er et fantastisk varemerke som er blitt bygget opp over mange, mange år og hvis man gjør kosmetiske endringer begynner man å ødelegge historien, ikke sant? Darth Vader i hvit gir kanskje ikke mening sammenlignet i svart. For ikke å nevne at du kanskje ikke ønsker å se Darth Vader i rosa”, sa Blake Jorgensen, økonomisjef i EA, under Media & Telecom Conference i går.
– Sensitivt varemerke
Jorgensen sa videre at det faktum at de jobber med et så sensitivt varemerke, forsvarer saken. Star Wars-tilhengerne ønsker realisme i spillene.
Annonse
Han ønsket ikke å si noe om når mikrotransaksjonene eventuelt kommer tilbake til Battlefront II, men fortalte at EA fortsatt er forpliktet til ideen.
“Vi kommer ikke til å gi opp vår oppfatning av mikrotransaksjoner. Vi lærer og lytter til fellesskapet for å forstå hvordan vi kan rulle ut dette best mulig i fremtiden, og det kommer mer etter hvert som vi lærer, men jeg kan si at vi ikke endrer vår strategi”, fortalte Jorgensen under konferansen.
Burde Star Wars-spillene ha kosmetisk innhold?
Kilde:
Gamesindustry
Annonse