Hopp til navigasjon Hopp til innhold
PlayStation VR hadde et godt tredjekvartal. (Ill.: Martin Kynningsrud Størbu)

Én produsent dominerer totalt i VR-markedet

Brillene har aldri solgt så godt som de gjør nå.

Vi er fortsatt i startgropen når det gjelder virtuell, blandet og utvidet virkelighet, og markedet ser ikke ut til å bestemme seg for retningen. Er det VR eller AR som går seirende ut?

Sony dominerer
Det er for tidlig å si, men VR-hodesettene kan i hvert fall skryte av et godt salg. Ifølge analyseselskapet Canalys fikk 1 million VR-hodesett nyere eiere i årets tredje kvartal.

Hvorfor er det stort? Jo, fordi det er første gang at det selges så mange VR-briller i løpet av et kvartal.

Sony er ifølge Canalys den enestående vinneren på VR-fronten det aktuelle kvartalet med 49 prosent av markedet. Det tilsvarer 490 000 solgte PlayStation VR-briller.

Sony dominerte VR-markedet forrige kvartal.
Sony dominerte VR-markedet forrige kvartal. (Ill.: Canalys)

Vi testet PlayStation VR: Mye moro, men vi er usikre på om dette er fremtiden.

Oculus foran HTC
Nummer to er Oculus med Rift-hodesettet som har 21 prosent av markedet, etterfulgt av selskapets argeste PC-konkurrent HTC Vive med 16 prosent markedsandel det foregående kvartalet.

Canalys peker mot Japan som årsaken til at PlayStation VR gjør det så godt. Japanerne har sansen for VR og flere opplevelsessentre der man kan teste teknologien har åpnet det seneste året.

Hva tror du kommer til å dominere fremover? AR eller VR?

 

Kilde:
Canalys

Stikkord: htc, oculus, playstationvr, rift, vive, vr