Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Uber holder døren på gløtt for Norge. (Ill.: Uber)

Uber truer med å trekke seg ut av Norge

Stiller ultimatum til myndighetene.

Under en pressekonferanse i formiddag gjorde Uber det klart at de vurderer å trekke seg ut av Norge hvis. Uttalelsen kommer dagen etter at Oslo-politiet bekreftet at de etterforsker transporttjenesten.

Truer med å trekke seg ut
– I verste fall kan konsekvensen av prosessen som nå foregår bli at Uber må vurdere sin tilstedeværelse i Norge, sa Ubers sjef i Norge, Carl Edvard Endresen på en pressekonferanse onsdag formiddag, melder Nettavisen som skriver at Uber har sendt et brev til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen der de ramser opp en rekke forslag til endringer av sin tjeneste.

Selskapet håper at endringene skal gjøre slik at tjenesten blir ansett som lovlig i det reviderte taxiregelverket.

Nylig har Uber parkert bilene i blant annet Danmark og Italia.

ESA presser på
Eftas overvåkingsorgan ESA krever at Norge endrer løyvesystem for persontransport da organet mener at dagens ordning er til hinder for fri konkurranse.

– Vi håper at en avklaring av ESA-saken kan åpne for at Uber kan åpne i de andre storbyene i Norge, sier Edvardsen, ifølge Nettavisen. Han håper at Uber kan utvide til andre storbyer som Trondheim, Stavanger og Bergen.

– Vi gleder oss til å dra ut og tilby Uber i disse byene, sier den norske Uber-sjefen.

Norges Taxiforbund var til stede under pressekonferansen. Til Nettavisen er de tydelige på at Uber aldri vil bli godkjent i Norge.

– Uber blander sammen begrepene de nå snakker om rundt ESA-saken. Behovsprøvingen kan forsvinne, men løyveordningen vil bestå, og det kommer aldri til å skje at kjøring med privatbiler slik Uber driver vil få tildelt løyver, sier de til Nettavisen.

ITavisens redaktør Trond Bie mener: Det lukter råttent i den norske taxinæringen.

Slik vil Uber innrette seg etter norske forhold:

Skatt: Det er en selvfølge at alle skal skatte riktig – et viktig brukervilkår, skriver Uber. Selskapet støtter automatisk innrapportering i tråd med Delingsøkonomiutvalgets anbefaling.

Storbyene: Selskapet erkjenner at problemstillingene knyttet til mobilitet er annerledes i storbyene enn i distriktene. På lang sikt vil teknologi som Ubers kunne bidra til bedre tilbud i hele landet, men selskapet har ingen planer om å etablere seg i distriktene.

Arbeidsliv: Uber ønsker at selskapet skal være en attraktiv areidsplass og ønsker å samarbeide med norske myndigheter og organisasjoner for å finne gode løsninger for selvstendig næringsdrivende.

Trygghet: Selskapet mener at teknologi bidrar til økt sikkerhet gjennom hele reisen. De stiller blant annet krav om vandel og forsikring hos partnersjåførene. Uber støtter også forslaget om krav til kjøreseddel.

Grønn omstilling: Flere mennesker i færre biler, er et av målene til Uber som ønsker å øke bruken av elbiler.

 

Kilde:
Nettavisen

Stikkord: Bil, samferdsel, uber