Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Analytikere mener at Pixel har hatt et meget godt førstekvartal. (Ill.: Eivind Døhlen/ITavisen)

– Googles massive Pixel-kampanje lønte seg

Men det har kostet.

Ifølge analytikere og innsidere fra industrien opplevde Google et godt førstekvartal med deres første, egenproduserte smarttelefon.

Gode aktiveringstall
Tallene viser at Pixel-enhetene stod for 12,3 prosent av mobilene aktivert i Verizon-systemet, ifølge en studie utført av selskapet Wave7. I undersøkelsen kom det også frem at i flere av Verizons butikker var det ikke nok smarttelefoner tilgjengelig.

Verizon har så langt ikke ønsket å kommentere tallene.

Basert på tallene til Wave7 har investeringsbanken Evercore ISI regnet seg frem til et estimert leveringstall (solgt til forhandler, ikke kunde) på 552 000 Pixel-telefoner i løpet av fjorårets siste kvartal i USA. I tillegg estimerer de med 500 000 Google Home.

Analytikeren James Cakmak estimerer med et totalt salgstall på 1 million enheter i løpet av kvartalet på verdensbasis. Mens Morgan Stanley tror det ble solgt tre millioner Pixel-telefoner.

«Etterspørselen etter Pixel-telefonene har overgått våre forventinger, noe som er gøy å se», uttaler en talsperson fra Google til Bloomberg. Hun ønsket ikke å kommentere spesifikke salgstall.

Men det har kostet
Google har hatt en omfattende reklamekampanje for Pixel etter lansering. De skal blant annet ha brukt 45,9 millioner dollar, knapt 390 millioner kroner, på to nasjonale TV-kampanjer i USA.

Analytikere i UBS forventer at søkegiganten skal ha brukt hele 491 millioner dollar, over 4,1 milliarder kroner, mer i det fjerde kvartalet sammenlignet med det tredje kvartalet.

Vi testet Google Pixel: Den beste Android-telefonen – for en ytelse og batteritid!

Har du skaffet deg Google Pixel?

 

Kilde:
Bloomberg

Stikkord: Google, pixel