Mange mente iPhone 7 var en for liten oppgradering, men produktene løftet iOS under det viktige julesalget.
Mange mente iPhone 7 var en for liten oppgradering, men produktene løftet iOS under det viktige julesalget.

Annonse


iPhone vokser i en rekke marked – Android går tilbake

De nyeste tallene fra analyseselskapet Kantar avslører at iPhone vokser, selv om det samtidig i dag ble meldt fra Nikkei at det er lunken etterspørsel etter Apple-produkter etter at Foxconn som produserer Apple-produkter faller:

«Totalt omsatte selskapet for 163,38 milliarder dollar, drøyt 1,4 billioner kroner, i 2016. Det er en nedgang på 2,81 prosent sammenlignet med året før.»

Gjør det godt
Dette melder Kantar:

«iPhone 7, 7 Plus og 6s var de tre mest populære smartmobilene i USA i begynnelsen av juleperioden, med markedsdel på 31,3 prosent.

Annonse


Galaxy S7 og S7 Edge kom inn på fjerde og femte-plass på salgstoppen i USA, og endte opp med 28,9 prosent av smartmobil-salget.»

Det er helt vanlig at Apple og iPhone gjør det ekstra godt i USA, men i Storbritannia økte de faktisk mest med 9,1 prosent.

Hva med Android? 
«Android-salget gikk ned i USA, Storbritannia og Frankrike samtidig som iOS vokste i de fleste regioner i de tre månedene opp til november 2016.

For Android er dette sjette periode på rad de faller i USA, og har 55,3 prosent av alt smartmobil-salg, ned fra 60,4 prosent i samme periode for et år siden. I urbane deler av Kina gikk iOS ned 19,9 prosent i løpet av året, men iPhone 7-salget vokser.»

Hva med Europa?
La oss ta en nærmere titt på EU5-landene, som inkludere de fem store: Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia og Spania:

«I disse landene stod Android for 72,4 prosent av smartmobil salget i perioden, og iOS 24,6 prosent – det er en god økning for begge økosystemer samtidig som Windows sin markedsandel falt til 2,8 prosent.

Dette innebærer at Android falt 2,8 prosentpoeng fra oktober-perioden, samtidig som iPhone 7 ga en økning for iOS.»

Pixel
Googles første mobiler Pixel, øker godt i USA: salget økte med 1,3 prosent i tre måneder opp til november 2016. Mer enn halvparten av salget ble gjort via den amerikanske teleoperatøren Verizon.

 

Kilde:
Kantar pressemelding

Annonse