Hopp til navigasjon Hopp til innhold
De nye MacBook Pro-modellene koster. (Ill.: Apple)

Apple: – Vi designer ikke for prisen, vi designer for opplevelsen

Selskapet svarer på kritikken.

I går lanserte Apple nye MacBook Pro-modeller som blant annet har en ny OLED Touch Bar øverst på tastaturet.

Priskritikk
Designsjef i Apple, Jony ive, har ledet utviklingen av Touch Bar i minst to år og ifølge ham markerer denne lanseringen starten på en ny retning for nye produkter. Årsaken til at det gikk så lang tid mellom forrige Pro og nye Pro er at Apple ønsket å gjøre det ordentlig når de først skulle oppgradere flaggskipet.

Én ting dog kundene ser ut til å være misfornøyd med ved de nye MacBookene, er prisene. Noe også Phil Schiller tok opp under intervjuet med CNet.

Prioriterer design fremfor pris
Til CNet forteller Schiller at de tenker på priser, men at de er nødt til å designe for opplevelsen fremfor kostnaden.

– Prisgunstighet er noe vi absolutt tenker på. Men vi designer ikke etter prisen, vi designer etter for opplevelsen og den kvaliteten folk forventer av en Mac. Noen ganger betyr det at vi ender på en høyere pris på skalaen, men ikke med vilje, fordi det er det det koster, forteller Schiller til CNet.

Er blitt dyrere
I Norge starter den rimeligste 13-tommeren på 15 990 kroner og det er modellen uten Touch Bar. Ønsker man en MacBook Pro 13 med Touch Bar må man ut med minst 18 990 kr. Da får man også ting som Intel Core i5-prosessor, 8 GB minne og 256 GB.

MacBook Pro 15 er enda dyrere og prisen starter på 24 990 kroner. Det er modellen med Touch Bar, Intel Core i7, 16 GB minne og 256 GB lagring. Ønsker man en litt kraftigere prosessor og grafikkort, samt 512 GB SSD, øker beløpet til 29 490 kroner.

Hele intervjuet kan du lese i kildelenken.

Er prisene avskrekkende nok til ikke å kjøpe de nye Macene?

 

Kilde:
CNet

Stikkord: Apple, macbook