Microsoft er i ferd med å forandre seg fra et selskap som selger Office- og Windows-lisenser til å bli et selskap som selger tilgang til programvare og tjenester i nettskyen, skriver Recode – og det virker.
Ny strategi
På fredag ble Microsoft notert på NASDAQ-børsen med sin høyeste aksjekurs noensinne – bedre enn den gjorde det under dot com-boomen da alle trær vokste opp i nettopp skyene i 1999.
Microsoft-sjefen Satya Nadella har med andre ord fått gjennomslag hos investorene om at forvandlingen av Microsoft er riktig ting å gjøre.
Dette kommer samtidig som Azure, nettsky-tilbudet til Microsoft, vokste med 116 prosen år over år med mer enn en dobling av bruken av regnekraft i skyen til Microsoft.
Annonse
25 prosent fortjeneste
Office vokser også til å bli en abonnementstjeneste med god inntjening, skriver Recode – og Google Docs har ikke klart å vippe Office av pinnen. Office 365 har nå 24 millioner abonnementer og vokste med 51 prosent sammenliknet med samme tid som i fjor.
Microsoft er også enormt, og selskapet tjener godt – det tjente inn nesten 5 milliarder dollar på 20,5 milliarder i salg i forrige kvartal. Det er 25 prosent fortjeneste.
Fortsatt utfordringer
Men det er fortsatt skjær i sjøen. Det finnes ingen garanti for at for sky- og office-abonnementer vil blir like stort som eller innbringende som Windows og Office var tidligere, den tradisjonelle PC-industrien er i en nedadgående trend og konkurransen lurer – både Facebook, Google, Slack og Salesforce konkurrerer om de samme kundene i skyen.
Noe som også går bra for Microsoft er satsingen på maskinvare – og vi venter oss nye Surface-produkter neste uke. Følg med på ITAvisen for de siste nyhetene!
Kilde
Recode
Annonse