Vi garanterer ikke at du blir rik, men denne listen er viktig om du ønsker å prøve å tjene penger på appen din.
Vi garanterer ikke at du blir rik, men denne listen er viktig om du ønsker å prøve å tjene penger på appen din.

Annonse


Slik går du frem for å tjene penger på appen din

Hilde Amundsen er utvikler av appen Mindfit, og vet derfor en ting eller to for hvordan best markedsføre din app. Dette er hennes beste tips.

Artikkelen leses best i kombinasjon med artikkelen «Tror du kan markedsføre? Her er sjekklista du ikke kan leve uten».

Det finnes apper for alt
I juni 2016 viser statistikk at vi forbrukere kan velge mellom over to millioner ulike apper i både Apple App Store (2 millioner) og Google Play (2,2 millioner).

Mange av dem er gratis å laste ned. Faktisk er 67 prosent av alle Android-apper er gratis.

Annonse


Husk: Det er stor forskjell på det å laste ned en gratis app vs en betalt. Flere tenker seg om før de betaler.

Det går ikke av seg selv
En app selger seg uansett ikke av seg selv – spesielt i en oppstartfase. Mange har kanskje opplevd det at de lanserer produktet sitt, også skjer det ingenting.

Når man driver butikk, må man ha en jevn strøm av kunder for at det skal gå rundt. Kundene kommer heller ikke av seg selv. De må finne oss.

En viktig suksessfaktor når man selger produkter og varer er blant annet at man har en god plassering på utsalgsstedet. Slik er det også for Mindfit – god digital synlighet er en av våre suksessfaktorer.

Her er noen tips om hva som er lurt å tenke på:

1) Bli kjent med salgskanalene og markedet ditt

Jeg har brukt mye tid på å studere topplistene i App Store og Google Play. Her får du et kjapt oversiktsbilde over hvilke produkter som er populære til enhver tid – lær av disse.

2) Landingssidene i App Store og Google Play

Jobb med landingssidene dine i App Store og Google play. Sørg for å ha en god presentasjon og beskrivelse av produktet ditt.

  • Ha oppdatert budskap, og tilpass dette med jevne mellomrom.
  • Last opp video og lag gode skjermbilder – vurder å ta med selgende tekst på selve bildene.
  • Pass på at du bruker/velger riktig søkeord og kategori for produktet ditt.
  • Brukertilbakemeldinger er også viktig.

2) Kanaler som gir trafikk

Vi jobber aktivt med egne nettsider, er tilstede i sosiale medier og andre digitale kanaler som gir oss oppmerksomhet, dialog og trafikk.

  • Finn ut hvilke kanaler du skal være tilstede i og bruke tid på.
  • Lag ulik innholdsplan for hver enkelt kanal.
  • Lag en innholdsstrategi og plan for hva du skal gjøre når, hvor og hvorfor.
  • Vær tydelig på budskap: Hva er ditt produkt/konseptet.
  • Hvordan ønsker du/din bedrift å fremstå?

3) Lag godt innhold

Hva er godt innhold for din bedrift og dine kunder? Godt innhold handler ikke nødvendigvis om at kundene dine ønsker å høre om alt  av nyheter som skjer i bedriften din til enhver tid.

Hva må du levere av innhold for at det skal engasjere? For at det skal være interessant å følge deg i sosiale medier eller besøke dine nettsider?

  • Hva har du av verdi som gjør at kundene dine ønsker å oppsøke deg?
  • Du kan ikke snakke til alle samtidig – finn ut hvem din hovedmålgruppe er og tilpass budskapet mot dem.
  • Hva du skriver, hvilke ord du bruker og hvordan du redigerer innholdet har betydning for resultater. Lær deg mer om webkommunikasjonsfaget.

4) Optimaliser 
Det finnes alltid et forbedringspotensialet, men for å gjøre forbedringer må du vite hva som funker og ikke. Når du vet hva du skal gjøre ER det så mye enklere.

  • Lær deg å bruke analyseverktøy og evaluer det du gjør
  • Gjør forbedringer, sammenlign resultater og gjør mer av det som funker.

Spørsmål å stille seg

  • Er dette relevant informasjon?
  • Er alt tydelig og intuitivt?
  • Kan du gjøre det enklere?
  • Er konvertingsmålet / navigasjonen tydelig?
  • Er designet tydelig og lett å forstå
  • Er det for mye egenreklame, slik at innholdet «drukner»?
  • Hva er målet? Kommer det tydelig nok frem?

Dette høres kanskje enkelt ut, men det ligger mye arbeid bak alt det vi gjør. Ting tar alltid mye lengre tid enn hva man tror, og ofte ser vi effekt av det vi har gjort lenge etterpå. Så vær tålmodig.

Annonse