Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Microsofts Windows 10 får «skylden» for fallende PC salg. (Ill.: Microsoft)

Windows 10 får skylden for stadig fallende salgstall

«The Upgrade Gap» er noe produsenter av telefoner har levd med en stund, nå er det PCens tur.

Det er seneste versjon av Windows som får skylden for at maskinvare salget fortsetter å stupe.

En suksess
Lanseringen av Windows 10 har vært en suksess for Microsoft, i alle fall om man kun tar i betraktning antall intallasjoner siden lansering.

En av grunnene til dette har vært at oppgraderingen har vært gratis for Windows 7 og 8.1 brukere, samt at de har brukt mer eller mindre ufine metoder for å få flest mulig med.

Mørketallene
Et annet aspekt som ikke har vært viet like mye oppmerksomhet er påvirkningen denne lanseringen har hatt på PC-bransjen sett som en helhet, både programvare og maskinvare.

Både under lanseringen Windows 7 og 8 så produsenter en oppgang i salgstall ettersom flere ville oppgradere, og dermed kjøpte ny maskinvare i samme slengen.

Uventet konsekvens
«PC-eiere med eldre konfigurasjoner oppgraderte til Windows 10 og beholdt maskinvaren, Microsoft forventet ikke at dette tallet skulle være så høyt», uttalte Ranjit Atwal, trend-forsker hos Gartner til TheRegister.

«Microsoft har en annen visjon om hvor det [selskapet, journ.anm] er på vei, hvilket betyr at det ikke vil være synkronisert med PC-produsenter», legger Atwal til.

En av fem
I følge rapporten fra Gartner valgte 1 av fem, altså 20% av de som oppgraderte til Windows 10 og ikke oppgradere maskinvaren etter å ha observert hvor bra det nye operativsystemet kjørte på deres konfigurasjoner.

Spillmaskiner, og 2-1 maskiner fortsetter med stødige tall, men disse to segmentene er ikke på langt nær store nok til å demme opp for «oppgraderingsgapet», eller upgrade gap, som nå PC bransjen opplever på lik linje med smarttelefonmarkedet.

 

Kilde:
ExtremeTech

Stikkord: Microsoft