Det er seneste versjon av Windows som får skylden for at maskinvare salget fortsetter å stupe.
En suksess
Lanseringen av Windows 10 har vært en suksess for Microsoft, i alle fall om man kun tar i betraktning antall intallasjoner siden lansering.
En av grunnene til dette har vært at oppgraderingen har vært gratis for Windows 7 og 8.1 brukere, samt at de har brukt mer eller mindre ufine metoder for å få flest mulig med.
Mørketallene
Et annet aspekt som ikke har vært viet like mye oppmerksomhet er påvirkningen denne lanseringen har hatt på PC-bransjen sett som en helhet, både programvare og maskinvare.
Både under lanseringen Windows 7 og 8 så produsenter en oppgang i salgstall ettersom flere ville oppgradere, og dermed kjøpte ny maskinvare i samme slengen.
Uventet konsekvens
«PC-eiere med eldre konfigurasjoner oppgraderte til Windows 10 og beholdt maskinvaren, Microsoft forventet ikke at dette tallet skulle være så høyt», uttalte Ranjit Atwal, trend-forsker hos Gartner til TheRegister.
«Microsoft har en annen visjon om hvor det [selskapet, journ.anm] er på vei, hvilket betyr at det ikke vil være synkronisert med PC-produsenter», legger Atwal til.
En av fem
I følge rapporten fra Gartner valgte 1 av fem, altså 20% av de som oppgraderte til Windows 10 og ikke oppgradere maskinvaren etter å ha observert hvor bra det nye operativsystemet kjørte på deres konfigurasjoner.
Spillmaskiner, og 2-1 maskiner fortsetter med stødige tall, men disse to segmentene er ikke på langt nær store nok til å demme opp for «oppgraderingsgapet», eller upgrade gap, som nå PC bransjen opplever på lik linje med smarttelefonmarkedet.
Kilde:
ExtremeTech
Annonse