Hopp til navigasjon Hopp til innhold

De vil gjøre enhver bil førerløs

Skal koste under 1000 dollar og være like lett å installere som en IKEA-møbel.

Som tenåring ble George Hotz kjent for å knekke både iPhone og PlayStation 3, nå er han sjef for Comma.ai – et selskap som skal gjøre dagens biler førerløse.

Tesla-ordkrig
Hotz har tidligere hatt en kort disputt med Tesla-sjef Elon Musk om førerløse biler-teknologi. Til The Verge forteller at han at han er klar til å begrave stridsøksen.

– Jeg er en Elon Musk-tilhenger. Han spøkte med meg, jeg spøkte med ham. Vi er skuls, forteller Hotz.

Tonen var en helt annen da han i en feature i Bloomberg i desember omtalte Mobileye – teknologien bak kjøreassistenten til Tesla og andre større bilprodusenter – for «absurd» og et «selskap som ligger etter i tiden».

Hotz uttalte den gang at han skulle publisere en video med hans førerløse bil knuse Teslas Autopilot-system. Den videoen kom aldri.

– Det ble mindre relevant. Begge systemene har blitt veldig gode. Det kan fortsatt skje, sier han til The Verge og legger til:

– Det jeg har startet å innse i løpet av de siste månedene er at Tesla ikke er konkurrenten vår – konkurrentene vår eksisterer nærmest ikke. Tesla kommer aldri til å selge selvkjørende systemer for Honda Civic. Det er det vi gjør.

Vil ikke fungere på alle biler
Til forskjell fra Tesla, ønsker gjengen i Comma.ai å bygge produkter for allmennheten. Noe også Microsoft satser på. Hotz lover et «førerløs bil»-sett til under 1000 dollar, rundt 8000 kroner, og det skal være like lett som «å sette opp et IKEA-møbel». Dog kan det hende at produktet ikke vil passe samtlige biler der ute.

– Hvis bilen din har elektronisk stabilitetskontroll eller elektronisk servostyring, er det sjanser for at det vil fungere. Det vil ikke fungerer på en gammel Chevy fra 1972, sier enn Hotz som er overbevist om at de vil ha det ute før slutten av det inneværende året.

Håper å lansere det i år
Ved første øyekast vil du ikke se at det er noe spesielt med bilen til Comma.ai, en Acura ILX fra 2016. På utsiden av bilen er det kun en håndfull sensorer, men på innsiden er ting snudd på hodet. Store deler av panelet er blitt fjernet, en drøss med kabler stikker ut fra hanskerommet og en stor 21,5-tommers skjerm pryder dashboardet.

The Verge fikk være med på en prøvetur i Acuraen og skriver at det alt i alt fungerte meget bra. Systemet til Comma.ai leser ikke skilter og fartsgrenser, og baserer seg på bilen foran.

«Acuraen holder seg i filen. Den sakter ned på farten på respons på bilen foran og øker hastigheten når den følte seg sikker», skriver The Verge.

Dog er den langt ifra feilfri og Hotz er veldig tydelig på at systemet fortsatt bare er på betastadiet. Ettersom systemet følger bilen foran, var de ved flere anledninger i ferd med å ta av ved feil avkjørsel og Hotz måtte ta rattet et par ganger.

Andre ting som ikke er på plass i systemet til Comma.ai er ting som automatisk filbytte, lesing av rødt lys og ettersom det ikke har GPS vet det ikke hvor bilen er og kan dermed ikke kjøre deg til destinasjonen. Dette avfeier Hotz som «billige gimmicker», men han forteller til The Verge at han er åpen for å implementere det i den ferdige versjonen.

Hele intervjuet kan du lese på The Verge.

 

Kilde:
The Verge

Stikkord: Bil, comma.ai