Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Kan Amazon Video Direct utfordre YouTube? (Ill.: Amazon)

Amazon utfordrer YouTube

Dette er Amazon Video Direct.

YouTube har i flere år vært enerådende på videostrømmetoppen. Dog har de i lengre tid hatt konkurrenten på spillfronten med Twitch og har slitt i konkurransen med Facebook Live og Periscope. Nå får de også en konkurrent der de regjerer.

Video Direct
Amazon har nettopp annonsert videoplattformen Amazon Video Direct. Dette kan se ut som en direkte konkurrent til YouTube og de skal betale personer som legger ut innhold på tjenesten – slik som YouTube.

De vil bli utbetalt på følgende måter:

  • En samlet pott på 1 million kroner deles ut til de 100 mest viste videoene.
  • Annonsevisninger.
  • Direktesalg.
  • Visninger fra Prime-medlemmer.

–  Vi er begeistret for å gjøre det enda enklere for innholdsleverandører å finne sitt publikum, og for det publikummet å finne fantastisk innhold, uttaler Jim Freeman, visepresident for Amazon Video.

Amazon forteller til Bloomberg at plattformen i hovedsak er beregnet på «profesjonelle», og det kan bli interessant å følge utviklingen til tjenesten.

For øyeblikket er den maksimale oppløsningen på tjenesten 1920 x 1080, noe som betyr at du kan glemme 4K-innhold.

Utfordrer Netflix
Nyheten om Amazon Video Direct kommer kun en snau måned etter at selskapet annonserte at de tar opp kampen med Netflix.

Nå trenger man ikke lenger være Prime-medlem for å abonnere på Prime Video – noe som muligens vil gjøre strømmetjenesten mer attraktiv.

Amazon Video Direct blir i førsteomgang tilgjengelig i USA, Tyskland, Østerrike, Japan og Storbritannia.

 

Kilder:
BBC,
Neowin

Stikkord: amazon, youtube