Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Flattr Plus er den nyeste tjenesten til AdBlock Plus. (Ill.: AdBlock Plus)

Ny AdBlock Plus-funksjon kan bety slutten for annonsene

Det håper i hvert fall selskapet.

Annonser på Internett er et omstridt emne og såpass mange opplever det så plagsomt at de installerer annonseblokkerere for å få bukt med dem.

Tipser nettsidene
Nå annonserer den populære annonseblokkereren AdBlock Plus i samarbeid med Flattr en ny løsning. Flattr Plus er en helt ny tjeneste hvis mål er å «revolusjonere inntjeningsmulighetene på nett» og fjerne nærmest samtlige annonser.

Den fungerer på følgende måte: Brukeren setter inn en sum hos AdBlock Plus og Flattr som igjen «tipser» de nettsidene du ønsker hver gang du besøker dem. Tjenestene beholder selv 10 prosent av omsetningen. Nettsteder må registrere seg hos Flattr Plus for å bli en del av systemet.

Les også: Om ITavisen og økonomi.

Taper stort
Ifølge tall fra Adobe og PageFair var det rundt 200 millioner bruker som benyttet seg av et program som blokkerer annonser i 2015 og bruken forventes å stige ytterlige. I løpet av fjorårets syv første måneder ble det registrert tapte annonsekroner på 22 milliarder dollar, drøyt 170 milliarder kroner, med dagens kurs.

Flattr Plus er for øyeblikket i betatesting og selskapene planlegger full lansering mot slutten av året.

 

Kilder:
AdBlock Plus,
The Verge

Stikkord: AdBlock, annonser