GameStop går nye veier for å overleve.

Annonse


Dette er GameStops nye storsatsning

Med lanseringene av Xbox One og PlayStation 4 i 2013, førstnevnte ble lansert våren 2014 i Norge, har spillmarkedet flyttet seg mer og mer mot deg digitale.

Spillutgiver
Kjedebutikker som lever av å selge i hovedsak spill, har virkelig fått merke dette på bunnlinjen. På våren i fjor kastet GAME i håndkledet i Norge og det blir færre og færre GameStop-butikker.

Sistnevnte forsøker nå å gå nye veier med initiativet «GameTrust». Nå skal spillkjeden fungere som en spillutgiver med hovedfokus på indieutviklere.

«Vårt fokus blir på konsoll, PC og VR, og vi konsentrer oss om spill som vanligvis blir ignorert av utgiverbransjen – det gjelder disse spillene med budsjett på 0–15 millioner dollar (drøyt 120 millioner kroner, journ.anm.) Dette er hva vi industrien kaller «AAA»-indiespill.

Annonse


Det er for det meste drømmeprosjekter fra studioer aldri fikk støtte fordi det var mindre spill. Vi har muligheten til å ta større risiko både når det gjelder stil eller kreativitet eller spillbarhet. Og vi skal kombinere dette med GameStops tilganger og eiendeler for å nå et større publikum, enten det er fysisk eller digitalt», forteller Mark Stanley, vice president of internal development and diversification, til Fortune.

Visste du at? I 2011 lanserte GameStop et eget nettbrett.

Kreative friheter
GameStop forteller at de ikke skal blande seg inn i den kreative prosessen, men at de vil fokusere på markedsføringen av spillene ved blant annet å vise dem frem i butikkene og på nettsiden.

Det første spillet heter «Song of the Deep» og er utviklet av Insomniac Games kjent fra Ratchet & Clank-serien og Sunset Overdrive. Spillet kommer til PlayStation 4, Xbox One og PC og forventes til sommeren.

I tillegg jobber de med Frozenbyte (Trine-serien), Deadlight-utvikler Tequila Works og Ready at Dawn som står bak PlayStation 4-spillet The Order: 1886.

 

Kilder:
Fortune,
The Verge

Annonse