I slutten av forrige måned slapp Facebook omsider nye reaksjonsknapper på det sosiale mediet.
Samler inn data
Nå er man ikke låst til å trykke «liker» på et innlegg, man kan også trykke «haha», «fantastisk», «sint», «wow» og «trist».
Men Facebook gjør ikke dette bare for å gi brukerne flere valg. Til Mic bekrefter de at de vil bruke reaksjonsinformasjon for å tilpasse nyhetsstrømmen til brukerne og for å lære mer om hva brukeren liker.
Les også: Her er Facebook-«skrekkloggen» som lagrer alt du gjør.
Annonse
Tilpasser nyhetsstrømmen
«Facebook forsøker hele tiden å finne ut hva som vil holde deg limt til nyhetsstrømmen lengst mulig. Hver liker, hver deling og hvert klikk er mer data for å mate Facebooks algoritmer […] Og hver gang du gjør noe, kjenner Facebook deg bedre», skriver Mic.
Med de nye reaksjonsknappene kan Facebook bli enda bedre kjent med brukerne, og å gjøre dette med likerklikk er blitt gammeldags.
Kilde:
Mic
Annonse