Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Taper fortsatt penger

Youtube sliter med å skaffe sponsorer.

Suksessen til Youtube har vært enorm, og eierne kunne le hele veien til banken da Google kjøpte Youtube i 2006.

Tjener ikke penger

Men til tross for enorme brukertall, har ikke nettsiden greid å finne en forretningsmodell som fungerer. Mange har snakket om fordelen med annonser på sider som Youtube, som gjør det mulig å vise mer relevante annonser som mottakeren er interessert i.

Under Supernova, en konferanse like ved San Fransisco, sa Jordan Hoffner i Youtube at annonsørene ikke er interesserte i målrettede annonser.

– Annonsørene vi snakker med, Coca-Cola, Proctor and Gamble, General Motors, føler at noe mangler. De vil kun vite hvordan man kan nå et stort antall brukere uten å bruke mye penger, sa Hoffner.

Ikke alene

Mange andre nettjenester har i dag svært mange brukere, men greier fortsatt ikke å tjene penger, som for eksempel Twitter (Se DinSides store guide her).

Andre deltakere på konferansen, blant annet Joel Hyatt fra CurrentTV tror det bare er et spørsmål om tid før video på internett tar helt over for TV.

– Det handler om å komme opp med en annonseløsning som er like effektiv som den Google har på søk i dag. Det er noe TV ikke kan tilby, sa Hyatt.

Kilde: The Register

Stikkord: annonser, Google, internett, the register, tv, twitter, video, youtube