En rykende fersk rapport fremhever Apple som den store lederen innen salg av høysjikt-bærbare PC-er i fjerde kvartal av 2021 med en markedsandel på 54%. Mye av suksessen skyldes teknologien som er pakket inn i de nye MacBook Pro-maskinene med miniLED-panel.
Overrasket konkurrentene
Det er selskapet Display Supply Chain Consultants (DSCC) som står for rapporten der det kommer frem at Apple har solgt flere av de nye MacBook-modellene enn samtlige OLED-bærbare kombinert.
“MiniLED oppnådde en markedsandel på 54% innen segmentet med avanserte bærbar-paneler i fjerde kvartal 2021. Apple overrasket konkurrentene ved å implementere 120Hz, hvor konkurrentene til sammenligning ikke har 120Hz, heller ikke på OLED-skjermer. MiniLED-resultatene endte opp over 30 prosent over prognosene våre til tross for utfordringer knyttet til forsyningskjeden.”
Motstridende beskjeder
DSCC forventer ytterligere vekst i markedet for bærbare skjermer med avansert skjermteknologi: for første kvartal i 2022 anslår de en vekst på 126% fra året før, med 18,5 millioner enheter – fordelt ganske jevnt på OLED og miniLED-skjermer.
Det verserer rykter om at Apple skal lansere en ny miniLED-monitor om ikke så lang tid. Ross Young i DSCC går god for disse ryktene, mens en annen troverdig Apple-ekspert i Ming-Chi Kuo ikke tror at Apple kommer til å lansere nye miniLED-produkter dette året.
Annonse