Tesla logo
En rekke Tesla-eiere har opplevd at rekkevidden stupte etter en oppdatering i mai. Nå saksøkes selskapet for svindel.

Annonse


Rekkevidden stupte etter oppdatering – nå saksøkes Tesla av Model S-eier. – Svindel!

Som følge av flere hendelser der batteriene i Tesla-biler tok fyr, slapp selskapet en større oppdatering av programvaren for bilene. Målet var å øke sikkerheten og levetiden på batteriene.

Dårligere rekkevidde og tregere lading

Men som en bieffekt stupte også rekkevidden. Det har fått mange Tesla-eiere til å rase mot selskapet. Tesla har på sin side poengtert at dette problemet kommer til å løse seg med en fremtidig programvareoppdatering.

Teslas respons er imidlertid ikke tilfredsstillende nok for en Tesla-eier i California. David Rasmussen ble hardt rammet av rekkeviddekuttet.

«Min Model S 85 fra 2014 hadde en rekkevidde på 247 miles frem til 13. mai. Nå, etter oppdateringen, har det stupt til 217 miles», uttalte Rasmussen overfor Electrek tidligere i sommer. Selve ladingen av bilen skal også ha blitt tregere etter oppdateringen.

Annonse


Tesla skal overfor mannen ha uttalt at den svakere batteritiden var «helt normal».

Mener Tesla svindler kundene

Nå har han saksøkt Tesla på bakgrunn av det Rasmussen omtaler som «svindel». Han tror at Tesla strupet rekkevidden for å slippe å tilbakekalle «defekte» batterier.

Rasmussen leverte søksmålet til en domstol i Nord-California denne uken. Han håper nå at flere (potensielt flere tusen Model S- og X-eiere, ifølge ham selv) slenger seg på slik at det blir et gruppesøksmål.

Begynte utrullingen av oppdatering forrige uke

Tesla hevder på sin side at problemet gjelder kun et begrenset antall eiere.

«En veldig liten prosentandel av eldre Model S og Model X-biler kan ha merket en liten reduksjon i rekkevidde», uttaler Tesla i en pressemelding.

Selskapet hevder også at de siden forrige uke har «rullet ut oppdateringer som adresserer dette problemet».

Kilde:
Electrek

Annonse