TVTool

Annonse


– Bygg ikke bakkenett

TVToolSelskapet har utarbeidet en rapport som gjelder utbygging av slike nett i hele Europa.

I stedet for å tvinge fram en digital utbygning, bør myndighetene la markedskreftene bestemme når overgangen fra analog til digital bør finne sted. Dette er hovedkonklusjonen i rapporten, i følge Dagens Næringsliv. Årsakene til at myndighetene bør tenke seg om, er i følge Forrester at:

  • Operatørene mangler en forretningsmodell som gjør det mulig å tjene penger.
  • Interaktivitet i bakkenettet er for dyrt til at det kan brukes til å holde på kunder.
  • Ingen vil ha råd til mobilt mottak av digital-TV, selv om bakkenettet gjør det mulig.
  • En tvungen avslutning av dagens analoge sendinger vil føre til opprør blant forbrukerne.

Selskapet tror digitale bakkenett kan ta en markedsandel på 11 prosent av alle digitale TV-hushold i Europa innen 2007.

– Tynne saker

Tor Fuglevik, adm. direktør Norges Televisjon, påstår at bakkenett-rapporten ikke holder mål.

Annonse


– Dette var tynne saker til Forrester å være, sier han til Dagens Næringsliv. Lederen for landets eneste lisenssøker innen digitalt bakkenett, kritiserer rapporten for å ta utgangspunkt i en rekke hypotetiske forhold som ikke gjelder for TV-situasjonen i et land som Norge.

Fuglevik påpeker for det første at det i Norge ikke er regjeringen som skal subsidiere utbygningen av digitalt bakkenett, dette skal gjøres av aktørene selv.

– Gjelder ikke i Norge

Han avviser Forrester-rapportens forutsetning om at kabel og satellitt kan dekke hele befolkningen, dette er etter hans mening ikke gjeldene i Norge.

Han mener også at markedet for digitalt bakkenett er bedre i Norge enn i resten av Europa.

– Hellen K. Omvando, som har utarbeidet rapporten, mener at digitalt bakkenett i Europa maksimalt vil stå for 11 prosent av markedet i 2007. I Norge er det slik at mer enn 11 prosent faktisk ville ha fått svart skjerm uten bakkenett. Så her er markedet nødvendigvis langt større, sier Fuglevik.

Han hevder også at NTV skal sponse digitale bokser til tv-titterne, så forbrukerne slipper å betale mer enn 500 kroner for dette per år, med tre års bindingstid.

Annonse