Annonse


Endelig har vi fått svarene vi ønsket oss

Microsoft har snakket om Auto SR siden tidlig på året, men vi har ikke helt skjønt hva teknologien i praksis gjør med spill for å øke antallet FPS. Nå avslører Microsoft mer og forklarer forskjellen på DirectSR og Auto SR.

Navnet forklarer fordelen

Microsoft fremhever i et nytt blogg-innlegg hvordan systemet automatisk vil heve antallet FPS-er på støttede maskiner, i første rekke Copilot+-maskiner med dedikert NPU:

“Auto SR skiller seg ut på to spennende måter: den brukes automatisk og forbedrer eksisterende spill. I likhet med andre SR-teknologier bruker Auto SR AI for å forbedre bildehastighet og bildekvaliteten. Auto SR fokuserer imidlertid på å bringe fordelene med superoppløsning til ditt eksisterende spillbibliotek uten behov for manuelle konfigurasjoner. Dette gjør det ideelt for spillere som foretrekker en enkel opplevelse. Bare start spillet ditt, og Auto SR forbedrer det umiddelbart, slik at du enkelt kan nyte bilder som overgår den opprinnelige 1080p-kvaliteten med de raske bildefrekvensene som vanligvis sees ved lavere oppløsninger.”

Teknologien vil senere støtte flere oppløsninger, fler-skjerm-oppsett og HDR-innhold.

Annonse


Og endelig får vi svaret på hva som er forskjellen mellom DirectSR og Auto SR:

Dette oppklarer spørsmålene vi hadde om de to teknologiene.

De poengterer også hvordan teknologien er annerledes enn Nvidia DLSS, AMD FidelityFX Super Resolution og Intel XeSS:

“Disse teknikkene krever at spill endrer gjengivelsen, for eksempel ved å bruke jitter og MIP-bias for å legge til finere detaljer. I stedet takler Auto SR oppgaven med å forbedre spill uten ekstra informasjon for å forbedre spill slik de eksisterer i dag. Den er avhengig av større modeller og NPU for å skape fantastiske bilder.”

Disse spillene støtter Auto SR fra første dag de nye maskinene er på markedet, altså 18. juni:

  • BeamNG.drive
  • Borderlands 3
  • Control (dx11)
  • Dark Souls III
  • God of War
  • Kingdom Come: Deliverance
  • Resident Evil 2
  • Resident Evil 3
  • Sekiro Shadows Die Twice
  • Sniper Ghost Warrior Contracts 2
  • The Witcher 3

“Vi er spente på de tidlige resultatene, og det vil bare bli bedre herfra. Mens vi fortsetter å utforske Auto SR-funksjonene, ser vi frem til å utforske å bringe Auto SR til flere enheter og et bredere utvalg av x64-emulerte spill. Når vi ser fremover, forventer vi suveren ytelse på ekte ARM-spill etter hvert som de blir mer utbredt, sammen med forbedret støtte for ekstra oppløsninger og flerskjermskonfigurasjoner. I tillegg tar vi sikte på å fremme modellen vår for å støtte HDR-innhold. Vår ambisjon er at Auto SR konsekvent skal levere eksepsjonelle forbedringer på tvers av alle formater og enheter, og sikre en overlegen opplevelse som overgår lokal spilling,” avslutter Microsoft.

“To forskjellige gjennomspillinger: den ene er 1440p og den andre 720p forbedret med Auto SR. Sceneforskjeller skyldes selve spillet,” forklarer Microsoft. Det er naturligvis bildet med flest FPS som tar i bruk Auto SR uten at det i stor grad går utover bildekvaliteten.