Browserbench.org er et samarbeid mellom Apple, Google, Microsoft og Mozilla.
Her tester du
Nå har stor-selskapene lansert Speedometer 3.0 som er ment å teste hastigheten til de store nettleserne. “Apples WebKit-team er glade for å introdusere Speedometer 3.0, en stor oppdatering som bedre gjenspeiler dagens nett. Den er bygget sammen av utviklerne av alle de store nettlesermotorene: Blink, Gecko og WebKit med hundrevis av bidrag fra selskaper som Apple, Google, Intel, Microsoft og Mozilla,” heter det fra Apple.
Dette må du passe på før du tester:
- Sørg for at du kjører den siste stabile nettleserversjonen.
- Det beste er å bruke en ren nettleserprofil – utvidelser og ikke-standard nettleserinnstillinger kan ha stor innvirkning på poengsummen!
- Ikke kjør programmer i bakgrunnen.
- Start nettleseren på nytt og lukk alle faner og vinduer.
- Hold Speedometer-siden fokusert og ikke bruk enheten mens du tester.
- Hold laptopen tilkoblet strøm.
- Noen enheter kan trenge tid til å kjøle seg ned mellom påfølgende kjøringer.
Dette er forbedret
Apples WebKit-team lanserte testen, i samarbeid med Google, tilbake i 2014, men nye teknologier, og langt bedre maskinvare, betyr at det er et behov for en modernisering. Det er mange nye tester her, inkludert tegning av “rendering canvas” og SVG-diagrammer, React Stockcharts, Chart.js, Perf Dashboard og Observable Plot, samt:
- Kode-redigering(CodeMirror)
- WYSIWYG redigering (TipTap)
- Avis-lesing (Next.js og Nuxt.js)
“Selve testløpet i Speedometer 3 er forbedret for å måle mer av arbeidet nettleseren gjør som svar på brukerhandlinger, som “painting” og asynkrone oppgaver. Speedometer 2.0 målte tiden for å kjøre et testskript synkront som “synkroniseringstid”, samt eventuelt tilleggsarbeid før en 0 sekunders timer utløses som “asynkron” tid. Dette gikk imidlertid glipp av noe arbeid nettlesermotorer må gjøre for å oppdatere gjengivelsen av en nettside,” forklarer gruppen, og legger til:
Annonse
“I Speedometer 3.0 er vi i stand til å måle det tidligere manglende gjengivelsesarbeidet, noe som skaper flere muligheter for å optimalisere innhold fra den virkelige verden. For å gjøre dette måler vi et testskript innenfor en requestAnimationFrame-callback som “synkroniseringstid”, og en 0 sekunders tidtaker planlagt i en annen requestAnimationFrame som utløser “async”-tid. Denne asynkroniseringstiden inkluderer garantert arbeid fra tidtakere i selve testen, samt sidegjengivelse av nettlesermotoren. Endringene forbedrer nøyaktigheten til referansen i stor grad, og oversetter til virkelige forbedringer for brukere ettersom motorer optimaliserer dette tidligere manglende arbeidet.”
Men har dette noe for seg utover at selskapene kan skryte av å være kjappest? Ifølge gruppen så er det mer enn som så, da de sier de har hatt en viss suksess før lanseringen av testen “med kjerneoptimaliseringer i hver motor i løpet av det siste året som ble til responsforbedringer for brukerne av nettleserne.”
Annonse