Mercedes-Maybach EQS SUV
Mercedes har gjort 680 Maybach SUV-en tilgjengelig for forhåndsbestilling. De første bilene leveres kundene sensommeren i år.

Annonse


Nå kan den bestilles – prisen er DRØY

“Mercedes-Maybach introduserer sin første helelektriske modell med EQS 680 SUV,” innleder Mercedes pressemeldingen om den dyre SUV-en. Vi testet den “billige” modellen sommeren i fjor.

Luksus-utgaven av luksus-modellen

Modellen vi testet koster oppunder 2 millioner kroner, men nå er prisen på Maybach-utgaven kjent: startprisen lyder på kroner 2 236 000 (eks. levering). “De første bilene forventes på norske veier mot slutten av sommeren,” melder produsenten i den ferske pressemeldingen.

Ved å forene Maybach sin tradisjonelle eleganse med en avansert elektrisk drivlinje, introduserer vi en SUV som redefinerer standarden for luksuriøse elektriske biler. Vi er stolte over å kunne tilby våre kunder en bil som ikke bare utmerker seg i sin klasse, men som også viderefører Maybach sin lange tradisjon med enestående luksus og komfort, og som vil appellere til selv de mest kresne kundene.

Thorbjørn Myrhaug, konserndirektør, Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Mercedes’ pressemelding

“De høyeste standardene gjelder også for kjørekomforten. AIRMATIC luftfjæring med den trinnløst justerbare dempingen ADS+ er standard. Ved behov for å øke bakkeklaringen kan bilen heves med opptil 35 millimeter. Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er standard, men kan oppgraderes til 10 grader som tilleggsutstyr. Dette muliggjør en svingradius på 11,0 meter i stedet for 11,9 meter, noe som tilsvarer mange kompakte modeller.

Mercedes-Maybach EQS SUV har flere kjøreprogrammer å velge mellom, og det spesielle Maybach-kjøreprogrammet er standard. Det erstatter COMFORT-programmet, og er designet for å gi maksimal kjørekomfort for passasjerene i baksetet.  

Annonse


Den nye luksuriøse SUVen bygger på den fantastiske støy- og vibrasjonskomforten fra EQS SUV. Dette inkluderer innkapslingen av det elektriske drivverket foran og bak, den innovative rammen på forakselen og drivenhetene som er frakoblet gjennom gummifester. Det spesielle akustiske skummet i utvalgte profiler og i undervognspanelet er også tatt i bruk. De reduserer støyen fra grus som kastes opp i hjulbuene.

Lyst på en “billig” SUV? EQS 580 starter på rett under 1,3 millioner kroner. Bilde: ITavisen

De mer omfattende NVH-tiltakene (støy, vibrasjoner, hardhet) er primært fokusert på bilens bakre del. Bagasjeromsdekselet er festet til karosseriet, akkurat som i en sedan. Det er festet til den øvre kanten av bakseteryggen og tetter bagasjerommet opp til den nedre kanten av bakruten. Dette gir en svært effektiv støydemping. Den nye Disconnect Unit (DCU) bidrar også til dette. Avhengig av kjøresituasjonen og kraften som kreves, kobler den automatisk fra den elektriske motoren på forakselen for å øke rekkevidden. I tillegg er flere isolasjonsmaterialer og akustisk effektiv laminert glass brukt i Mercedes-Maybach EQS SUV. Ulike vindavledningstiltak på panoramataket, som vindavvisere, deksler og tetninger med forbedret geometri, sørger for høy støykomfort til tross for stor takåpning.

I baksetet kan du oppleve en god atmosfære, og i likhet med forsetene, er Executive-baksetene utstyrt med ventilasjon, massasjefunksjon og nakke- og skuldervarme. I tillegg er det mulig å bestille Mercedes-Maybach EQS SUV med leggmassasje og sjåførpakke. Sistnevnte gir mulighet for passasjeren bak på høyre side å velge en liggende stilling. Med utstyret First-Class Rear, fortsetter midtkonsollen som et flytende bånd helt til baksetene. Tilleggsutstyret inkluderer to termiske koppholdere og en hylle for MBUX rear tablet. På forespørsel kan midtkonsollen inkludere to sammenleggbare bord, et kjølerom og sølvbelagte champagneglass.

Med standard Burmester 4D surround sound system leverer Mercedes-Maybach EQS SUV den ultimate lydopplevelsen. Dolby Atmos gir musikken mer klarhet og dybde, og gjør det mulig å plassere diskré lydelementer i et tredimensjonalt lydfelt og tilpasse dem til ethvert avspillingsmiljø. Passasjerer kan høre musikken med en klarhet som tilsvarer artistens originale studiokomposisjon.

Lydanlegget inkluderer 15 høyttalere: to frontbasshøyttalere foran, en mellomtone og en diskanthøyttaler i hver dør, to 3D-høyttalere, to surroundhøyttalere og en senterhøyttaler i instrumentpanelet. Det er også to vibratorer i hvert sete, og den direkte gjengivelsen gjennom disse gjør lytteopplevelsen firedimensjonal. Passasjerene i passasjersetet foran og bak kan også bruke 4D-lyden gjennom hodetelefonene. Lyden kan justeres individuelt for hver MBUX-brukerprofil.”

Annonse