the last of us part 1
En programvare-mod øker FPS-en og bildekvaliteten betraktelig i moderne spill på maskinvare som egentlig ikke støtter Frame Generation, en teknikk som "plasserer inn interpolerte bilder for jevnere resultater." Nå har alle filene lekket, og The Last of Us Part 1 PC er støttet.

Annonse


OPPDATERT: Super-ytelse GRATIS

RTX-kort kan nå bruke Nvidia DLSS 3 i kombinasjon med AMD FSR 3 Frame Generation med en mod, og for mange er ytelsesforbedringene enorme om man kan leve med økt etterslep.

Først publisert 19. desember.

Oppdatert, 25. desember, 14:05:

Samtlige LukeFZ mods til en rekke spill har lekket. Med filene kan man aktivere “Frame Generation” på RTX 30-kort som jo egentlig ikke støtter det takket være FSR 3. Dette er spillene med støtte:

Annonse


  • The Last of Us Part I
  • Dead Space (2023)
  • Hogwarts Legacy
  • MS-Man Remastered
  • UNCHARTED: Legacy of Thieves
  • HITMAN World of Assassination
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Remnant I|
  • Cyberpunk 2077
  • Alan Wake 2
  • Dying Light 2
  • Watch Dogs: Legion
  • Metro Exodus Enhanced
  • STAR WARS Jedi: Survivor
  • Ready Or Not
  • Assassin’s Creed Mirage

Slik installerer du:

Først, sjekk kompatibiliteten for å se om spillet ditt er oppført der. Hvis det er, og “CyberFSR” er oppført i “Requires”-seksjonen, følg trinnene i delen FSR2FSR3 + CyberFSR-installasjon. For alle andre spill følger du trinnene i Vanlig FSR2FSR3-installasjon-delen.

#Vanlig FSR2FSR3-installasjon

  • Finn ut hvilken versjon av FSR2 spillet bruker. Du kan gjøre dette ved å bruke PCGamingWiki, sjekke [kompatibilitetsark] eller spørre på discord. MERK: Visse spill (Ratchet & Clank: Rift Apart) bruker en annen implementasjon av FSR2, men kan også være oppført som versjon 2.2 på wikien.
  • Du kan finne disse ved å se etter en fil kalt ffx_fsr2_x64.dll i spillmappen. Hvis spillet ditt har den filen i spillmappen, vennligst bruk SDK-versjonen av modden. Last ned modden som tilsvarer FSR2-versjonen fra <#1148164847335387160>. 2.0.x -> _200 2.1.x -> _210 2.2.x -> _220 SDK -> _SDK Naviger til spillutførelsesfilen din.
  • For de fleste spill bør dette være i hovedspillmappen. For Unreal Engine-spill bør du bruke utførelsesfilen som slutter med -Shipping.exe, som skal være i en undermappe. Ikke bruk utførelsesfilen som finnes i hovedmappen!
  • Pakk ut den nedlastede modarkivet i mappen med spillutførelsesfilen.
  • Start spillet. Hvis alt fungerte som forventet, skal det være et nytt konsollvindu med noen loggmeldinger, og FSR3 skal fungere når du aktiverer FSR2.

FSR2FSR3 + CyberFSR-installasjon

~~MERK: Alan Wake 2 støttes for øyeblikket ikke på RDNA3-grafikkort. Dette kan bli fikset i fremtiden!~~ Alan Wake 2 ser ut til å være støttet på RDNA3-grafikkort med litt ustabilitet.

  • Last ned PotatoIsBack.zip. Pakk den ut ved siden av spillutførelsesfilen. For mer informasjon om hvordan du finner den riktige utførelsesfilen, sjekk trinn 3 i den vanlige installasjonsveiledningen.
  • HVIS DU BRUKER LINUX ELLER ET NVIDIA-GRAFIKKORT: Fjern dxgi.dll, som ble pakket ut fra arkivet ovenfor, fra spillmappen. Hvis spillet inneholder en fil kalt nvngx_dlssd.dll, fjern eller endre navn på den også.
  • Kjør EnableSignatureOverride.reg, som også ble pakket ut fra arkivet. Følg trinnene for en vanlig FSR2FSR3-installasjon ved hjelp av FSR2-versjon 2.2.
  • Når den er installert, velg DLSS (ikke FSR2, og ikke DLSS Frame Generation) inne i spillet for å aktivere FSR3. Hvis du vil endre DLSS-forhåndsinnstillingene, kan du redigere nvngx.ini i spillmappen.

Koden under må brukes i kombinasjon med Base64.

DLSS 3 dobler ytelsen uten maskinvare “Frame Generation”

Det betyr at FPS-en kan økes betraktelig i spill som The Last of Us Part 1, Dead Space i ny-versjon og Cyberpunk 2077 (med betal-mod-en “LukeFZ mod”.) Trikset innebærer bruk av AMDs åpnende teknologi, morsomt nok i kombinasjon med Nvidia-maskinvare, for å lure til seg Frame Generation, altså “triksing” med antallet bilder som vises på skjermkort som offisielt ikke støtter dette, altså RTX 20 og 30-serien.

AMD FSR 3.0-funksjoner.

Det kjører store hellige gud!!!! DETTE ER UTROLIG. 1440p balanserte ultrainnstillinger, banesporing på en 3080 10GB haha. Jeg er i himmelen. Men det brukes 9 GB VRAM. Seriøst takk AMD!!!

Classic_Roc/Reddit
Classic_Roc/Reddit

Utrolige ytelses-forbedringer

Betyr dette at alle som handlet et RTX 40-serie-kort har kastet bort tusenvis av kroner? Nei, for det er alltid et men: etterslepet kan være betydelig, og det er derfor ikke anbefalt å presse grafikken for hardt selv om man får flere FPS å leke med. Det vil også være smartere å bruke trikset på annet enn FPS-spill som ikke krever den kjappeste responstiden.

Men FPS-ytelsen økes betraktelig. En bruker beskriver at FPS-en økte med rundt 70 prosent og at spillet kan kjøres i performance-modus i stedset for ultra performance med path tracing og 4K-skjerm med RTX 3080. Forbedringene med test-versjonen er såpass imponerende at visse spillere trolig vil jakte på billige RTX 30-kort. Husk dessuten at Nvidia skal lansere RTX 40 Super-kort neste måned, og at prisen på de gjenværende modellene trolig vil synke.

Det er verdt å merke seg at:

  • HDR ikke er støttet, men at auto HDR kan fungere om Windows støtter det
  • Man kan bruke ReShade for å fikse sortnivået om det er dårlig
  • Ghosting/etterslep kan forekomme med ray-reconstruction (som kan deaktiveres)

Slik installerer du:

  • Last ned dlssg-to-fsr3-0.3-arkivet (~4,27 MB).
  • Pakk ut arkivet til Cyberpunk 2077-mappen slik at dbghelp.dll og dlssg_to_fsr3_amd_is_better.dll er i samme mappe som .exe-hovedfilen.
  • Viktig: Maskinvareakselerert GPU-planlegging må være aktivert i Windows-innstillingene for å kunne bruke FSR 3 Frame Generation.
  • Start spillet, gå inn i grafikkalternativene og aktiver DLSS Frame Generation.

Annonse