hue
Signify ønsker å øke fokuset på forbrukermarkedet, trolig fordi de mener økt konkurranse fra rimeligere produsenter.

Annonse


Tvinges til endring

Signify, eier av Philips Hue- og Wiz-merkevarene, kutter og endrer markedsstrategien.

“Kunngjør en ny kundesentrert organisasjon og strukturelle kostnadsreduksjoner”

For de som liker produktene fra selskapet som dominerer i smartlys-markedet, kan kuttene være godt nytt, eller i det minste ikke dårlig. Årsaken er at Signify skal kutte i markedet for lampe-projektorer og lampe-elektronikk – i stedet skal selskapet sikte seg enda mer enn på forbrukerprodukter.

Det kan være fine nyheter for den jevne forbruker, men for selskapet som helhet er det dårlig nytt: for å kunne spare over 2 milliarder kroner i året, vil medarbeidere måtte finne seg et annet sted å jobbe. De ønsker ikke å være spesifikke i hvor mange som må forlate dem, men det er snakk om fra 25 til 29 prosent innen salgs-avdelingen.

Skal komme i mål innen andre kvartal 2024

Signify endret fra tre til fire marked i 2020, blant annet fordi LED-pærer varer mye lenger. Problemet, hevdes det, er blant annet at de ikke har vært forbruker-sentriske nok. For å stagge og forhåpentiligvis snu trenden, har Hue og Wiz entret smart-sikkerhet-markedet, inkludert med abonnement, og selskapet skal deles på følgende måte der tre av fire av dem fokuserer på forbruker-markedet:

Hue-lyssystemer er kjente for å være dyre, spesielt i Norge. De vil trolig måtte foreta endringer, enten ved å fokusere ytterligere på rimeligere Wiz, eller kutte prisen på Hue-produktene – om ikke vil de risikere å bli overkjørt av Asiatiske produsenter. Denne endringen kan i så måte være et svar på markeds-endringene, ikke minst fordi IKEA i økende grad også presser dem med rimeligere produkter.

Signify:

  • Profesjonell virksomhet vil tilby LED-lamper, armaturer, tilkoblede lyssystemer og tjenester til kunder i det profesjonelle segmentet.
  • Forbrukervirksomheten vil tilby LED-lamper, armaturer og tilkoblede produkter, inkludert Philips Hue og WiZ, til kunder i forbrukersegmentet.
  • OEM-virksomheten vil tilby belysningskomponenter til industrien.
  • Konvensjonell virksomhet vil tilby spesialbelysning, digital projeksjon, konvensjonelle lamper og lampeelektronikk.

Annonse