spotify
Det er for mange medarbeidere i støttefunksjoner hos Spotify melder selskapet som ser seg best tjent med å sparke 17 prosent av sine medarbeidere nå, enn å kutte et mindre antall neste år og 2025.

Annonse


Dramatisk hos Spotify

“Den økonomiske veksten har avtatt dramatisk og kapitalen har blitt dyrere. Spotify er ikke et unntak fra disse realitetene.”

“Mange smarte folk vil måtte forlate oss”

Slik innleder Spotify-sjef og grunnlegger Daniel Ek blogginnlegget, og han bringer ikke overraskende med seg dårlige nyheter og det han omtaler som et stort steg for selskapet: de er nødt til å kutte antallet stillinger med 17 prosent på tvers av selskapet. Tjenesten skal ha nesten 10 000 medarbeidere.

Jeg innser at dette vil påvirke en rekke personer som har gitt verdifulle bidrag. For å si det rett ut, mange smarte, talentfulle og hardtarbeidende mennesker vil forlate oss.

Daniel Ek, sjef, Spotify

Spotify utfører større kutt nå enn mindre kutt neste år

Ek innrømmer at kuttene vil anses som “overraskende store,” ikke minst fordi selskapet i det siste har levert positive finansielle resultater. Ifølge sjefen diskuterte selskapet internt å gjøre mindre kutt i 2024 og i 2025 – Ek skriver: “jeg bestemte meg for at en betydelig handling for å justere kostnadene våre var det beste alternativet for å nå våre mål. Selv om jeg er overbevist om at dette er den rette handlingen for selskapet vårt, forstår jeg også at det vil være utrolig smertefullt for teamet vårt.”

Ek forklarer at selskapet i 2020 og 2021 klarte å skaffe billig kapital og at de invisterte mye i ny-anmsettelseer, mer innhold og markedsføring. I hovedsak fungerte dette, forklarer Ek, men at situasjonen nå er “helt annerledes,” og at de ikke har klart å kutte kostnadene i år så mye som de ønsket.

Samtidig som han skryter av teamene mener Ek at det er for mange medarbeidere i støtte-funksjoner, og for få personer som bidrar til det faktiske arbeidet:

“Mens vi har gjort noe arbeid for å dempe denne utfordringen og blitt mer effektive i 2023, har vi fortsatt en vei å gå før vi er både produktive og effektive. I dag har vi fortsatt for mange mennesker som dedikerer seg til å støtte arbeid og til og med gjøre arbeid rundt arbeidet i stedet for å bidra til muligheter med reell innvirkning. Flere mennesker må være fokusert på å levere for våre viktigste interessenter – skapere og forbrukere. Med to ord: vi må bli ubarmhjertig ressurssterke.”

Annonse