Det ryktes mer enn noen gang at Valve skal lansere et VR-hodesett, og at det skal skje snart.
Først publisert 26. september.
Oppdatert, 26.10, 10:27:
Valve har lansert den ferdige versjonen av SteamVR 2.0 med følgende forbedringer og feilrettinger.
Annonse
De viktigste forbedringene:
- De fleste av de nåværende funksjonene til Steam og Steam Deck er nå en del av SteamVR
- Oppdatert tastatur med støtte for skriving med to markører, nye språk, emojier og temaer
- Integrasjon av Steam Chat og Voice Chat
- Forbedret butikk som setter nye og populære VR-utgivelser i sentrum
- Enkel tilgang til Steam-varsler
General
- Fixed crash on exit for some Unity titles.
- Increased the system layer resolution limit. This was previously 1.5x the recommended render target scale, but is now applied to width and height independently.
- Fix a case where controller configuration would not be localized in the user’s preferred language (as configured in Steam).
- Added a prompt to install the Bigscreen Beyond Driver when the headset is detected.
- Improved double click reliability in desktop view.
- Added a button to toggle multitasking view for desktop overlays (Windows 10 and 11 only).
- Fixed scaling issues with floating dashboard overlays.
- Fix for SetSkyboxOverride always showing only the last texture.
- Fix issues caused by running vrstartup from a different SteamVR install when SteamVR is already running.
- Laser pointer smoothing, click, and double-click refinements.
- Added support for dual-laser typing on the new keyboard.
- Fixed a bug where dismissing the keyboard would dismiss it forever in controller binding UI.
- Fixed cases where binding callouts would stay up even when they should be dismissed.
- Desktop windows now show their actual icon in addition to their name.
Dashboard
- Refreshed styling of the VR Settings and Now Playing overlays when using the new 2.0 UI (connected to a Steam Beta client).
- Sound effects are more consistent across SteamVR UI elements.
- Adjusted more UI colors for consistency.
Index Controller Firmware
- Fixed a bug where haptics could stop responding after playing certain repeated haptics events.
- Restored grip input functionality for EV3 developer controllers that was broken in the previous update.
- Only EV3 and older developer hardware will be flagged for this update.
Meta
- Hide the SteamVR IPD slider since Meta already shows one.
- Meta controller dashboard default bindings: B and Y navigate ‘Back’ through Steam UI, and right clicking in desktop view has been moved to thumbstick click.
Linux
- Transition to the Steam Linux Runtime 3.0 (sniper) for improved compatibility.
- Fix runtime configuration to launch in Steam Linux Runtime 3.0 (sniper), addressing startup issues on some systems.
- Fix vrcompositor to launch under legacy scout runtime, addressing startup issues on some systems.
- Fix SteamVR Home to launch under legacy scout runtime.
Drivers
- For drivers which provide a manifest but don’t specify “resourceOnly”, default to true if there is no bin directory.
- Add a manifest entry “showEnableInSettings” which can be set to force a driver to appear in the “addons” settings even if default rules would hide it.
- When a specific driver is forced with the “forcedDriver” setting or the VR_FORCE_TEST_DRIVER, load it even if it is disabled.
- When a specific driver is forced with the “forcedDriver” setting or the VR_FORCE_TEST_DRIVER, only allow an HMD to activate from that driver (even if other drivers are loaded due to “activateMultipleDrivers” and they activate an HMD first). The forced driver always had the first opportunity to activate an HMD before, but now we will wait for it to hotplug an HMD rather than letting another available HMD win.
- The “LastKnown” section in settings (which updates with the manufacturer and model of the last used HMD) now also keeps track of the “ActualHMDDriver” (e.g. “lighthouse”) that provided the HMD.
SteamVR 2.0 er her, flere år etter annonseringen
Samtidig avkrefter selskapet at det kommer en ny generasjon av Steam Deck med det første, så da peker nok dette i retning nettopp et hodesett. Som om ikke det var nok har The Verge blitt fortalt av Valve selv at SteamVR 2.0 beta-testingen har startet:
“Vi ser på dette som det første store skrittet mot målet vårt om å bringe alt som er nytt på Steam-plattformen inn i VR,” heter det i e-posten delt med avisen.
Selskapet frister med at:
- De fleste av de nåværende funksjonene til Steam og Steam Deck er fra nå av en del av SteamVR
- Oppdatert tastatur med støtte for nye språk, emojier og temaer
- Integrasjon av Steam Chat og Voice Chat
- Forbedret butikk som setter nye og populære VR-utgivelser i sentrum
Valve sier at de skal dele mer informasjon senere:
“Dette er bare begynnelsen på SteamVR 2.0 sin reise. Vi vil ha mer å dele i løpet av de kommende ukene og månedene ettersom vi samler inn tilbakemeldinger og jobber med funksjonene nevnt ovenfor. Denne betaversjonen vil gi oss en sjanse til å fikse problemene etter hvert som flere og flere mennesker tester. Som med alle betaversjoner, betyr dette at SteamVR 2.0 vil bli bedre og bedre etter hvert som vi forbereder for en offentlig lansering.”
Valve tar seg god tid med det meste. De snakket faktisk opp 2.0-versjonen av OS-et for hodesett i 2019, og sa de skulle lansere det i 2020. Deretter fristet de med tre VR-spill, men har så langt kun lansert Half-Life: Alyx, og det er lenge siden: mars 2020. Og etter Valve Index, lansert sommeren 2019, har de ikke lansert ny maskinvare. Vi tror det skjer noe snart.

Annonse