xbox
Microsoft har i flere år slitt med å skaffe seg interne studioer som klarer å holde et høyt nivå.

Annonse


Microsoft trodde de kunne slå Playstation med penger

Xbox Game Studios Matt Booty oppfordret i 2019 Microsoft til å bruke så mye penger på Xbox-spill at de kunne knuse Playstation med blant annet mye innhold på Xbox Game Pass.

Penger ikke nok til å vinne i spill-bransjen

Booty håpet å bruke to til tre milliarder dollar i 2020 for å kunne konkurrere. I e-posten fra Booty skrev han desember 2019 at “om vi tror videospillinnhold betyr noe om 10 år, så vil vi kunne se tilbake og si: “det hadde uten tvil vært verdt det å tape to milliarder dollar eller tre milliarder dollar i 2020 for å unngå en situasjon der Tencent, Google, Amazon eller til og med Sony ender opp som Disney av spill og eier av mesteparten av det verdifulle innholdet.”

Men her er vi i 2023 og de store nye IP-ene til Xbox glimrer med sitt fravær og det har ikke vært de store suksessene i sommer med flopper som Redfall og en for liten Halo Infinite-spillerbase til å tukte Call of Duty.

I november i fjor uttalte Microsoft at “Det var over 280 eksklusive første- og tredjepartstitler på PlayStation i 2021, nesten fem ganger så mange som på Xbox,” i et forsøk på å gjøre seg så små som mulige i et forsøk på å få handle Activision/Blizzard. De uttalte også at “Sony har flere eksklusive spill enn Microsoft, hvorav mange er av bedre kvalitet.”

Annonse


“En gammel e-post”

Microsoft nekter for at e-posten har noe å si da de uansett ikke fulgte sitt eget råd. “E-posten er tre og et halvt år gammel og er eldre enn annonseringen av oppkjøpet med 25 måneder. Dette refererer til bransjetrender vi aldri har fulgt og er ikke relatert til oppkjøpet.”

I resten av uttalsen skrev Booty at “for eksempel er det praktisk talt umulig for noen å starte en ny videostrømmetjeneste i stor skala på dette tidspunktet. Hvilket innhold skal det baseres på? Ting som Hulu og CBS All Access vil huke tak i casual gamers. I spill-bransjen er Google tre til fire år unna et studio. Amazon har ikke vist noen evne til å kjøre på med spillinnhold. Innhold er den eneste vollgraven vi har, i form av en katalog som kjører på nåværende enheter og vår evne til å lage nye. Sony er egentlig den eneste andre spilleren som kan konkurrere med Game Pass, og vi leder med to år og har 10 millioner abonnenter.”

Microsoft var også på et tidspunkt nærme å handle Sega og Bungie for å styrke Xbox Game Pass, men så skjedde altså ikke.

Annonse