mercedes vision one
Mercedes "Vision One Eleven" er et konsept som virkelig tar det helt ut, og som har et nytt batterikonsept. Det foreligger foruten dette ingen tekniske detaljer.

Annonse


Vi kan knapt tro den er ekte

“Med inspirasjon fra C 111-modellene fra 60- og 70-tallet, presenterer Mercedes-Benz sportsbilstudiet Vision One-Eleven,” proklamerer produsenten i pressemeldingen og avslører med det et helt vanvittig konspet.

Sjekk ut denne

Mercedes forklarer videre at “elegante detaljer som måkevingedører og en pikselert skjerm, gir bilen en harmonisk forening av det analoge og det digitale. Den imponerende aksial fluks-motoren, utviklet i samarbeid med YASA, legger til rette for en kraftfull og effektiv kjøreopplevelse som kombinerer fortidens arv med fremtidens innovasjon.”

Mercedes-Benz Vision One-Eleven henter inspirasjon fra de ikoniske C 111-modellene fra 60- og 70-tallet, som ble brukt til testing av wankel- og turbodieselmotorer, samt polymerbaserte karosserikonsepter.

Mercedes

“Lounge”

Selskapet sier at de, som mange andre konsept, går for et “loungekonsept” som interiør – hele poenget er jo at fremtidsbiler som dette kjører helt av seg selv, og at alle ombord kan gjøre sin egen greie og slappe av. Klart, ønsker man ikke slappe av er det fokus på fart med blant annet seter som gir “bøttesete-følelelsen” kjent fra Formel 1-biler:

“Interiøret til Vision One-Eleven er designet med minimalisme i tankene. På samme måte som eksteriøret, var målet å holde antall ekstrafunksjoner på et minimum. Setene er et godt eksempel på dette, da de skiller seg fra det tradisjonelle formatet. De er integrert i gulvet, og gir en bøttesete-følelse som du finner i Formel 1-biler.”

Annonse


Legg også merke til det Mercedes omtaler som et “retrofuturistiske 8-bits utseendet” som “tilfører en ekstra x-faktor til interiøret. Gjennom utviklingen av Mercedes-Benz Vision One-Eleven ser vi en stadig tettere sammensmelting av det fysiske og det digitale, som gir en oppdatert og spennende opplevelse.”

Nytt batteri

Det mest spennende av teknisk art er et nytt batterikonsept der væskekjølte sylindriske celler med en helt ny cellekjemi er utviklet i samarbeid med “Mercedes-AMG High Performance Powertrain” i Brixworth, England.

“Vision One-Eleven har to eksepsjonelt kraftige og avanserte aksial fluks-motorer fra YASA, og den smale forpakningen gir en stor fordel som reduserer både vekt og dimensjoner. Dette åpner for helt nye muligheter for ingeniørene, samt nye friheter i utformingen av et elektrisk kjøretøy som demonstrert av Vision One-Eleven. 

Den fremtidige generasjonen av aksial fluks-motorer fra YASA vil bli produsert ved Mercedes-Benz Berlin-Marienfelde-fabrikken. Motorene som produseres der vil være i den kommende drivlinjen for ytelsessegmentet.”

Dette er spennende greier, men uten nærmest noen form for tekniske detaljer er det nok flere år til en bil som henter inspirasjon fra “Vision One Eleven” er klar til å masseproduseres.

Annonse