xpeng g9 ladehastighet-rekord
Xpeng G9 makset ut med 319kW i lade-konkurransen og stakk derfor av med seieren, men Model S vant rekkevidderekorden i kategorien familiebil. Bilde: Xpeng

Annonse


Lade-rekord

NAF og Motor har testet ladehastighetnene til en rekke biler. Xpeng G9 vant lade-testen. Model S vant rekkevidde-testen i samme kategori.

33 biler testet

“Alle bilene testes på samme dag under like forhold, slik at man kan sammenligne rekkevidden og ladehastigheten til elbilene på mest mulig jevn og rettferdig måte. I år foregikk sommertesten 6. og 7. juni, og allerede før testen startet begynte ryktene å gå om at det kunne bli ny laderekord,” heter det i pressemeldingen fra Xpeng.

I tillegg leverte G9 imponerende rekkevidde under testen på 587,8 kilometer, hele 67,8 kilometer bedre enn WLTP-tallet som ga en testvinnende differanse på hele 13 prosent. Bilen kjørte i hele 11 timer før den til slutt stoppet.

Xpeng

– Vi har hatt stor tro på at G9 ville sette ny laderekord under årets El Prix, men vi var likevel spente på om resultatene til NAF sto i stil med det bilen presterte i våre interne tester. Når fakta endelig foreligger er vi svært fornøyde, og det er virkelig gledelig å endelig kunne snakket høyt om at G9 er best på ladehastighet. Vi tar det som en fin bonus at både G9 og P7 leverer mye sterkere rekkevidde enn WLTP-tallene tilsier, sier Persson.

Så kjapt maks-ladet G9

Det er selskapets SUV, G9, som stakk av med lade-rekorden som endte på hele 319kW (i Kina klarer den opp til 480 kW): “Dette slår alle de andre bilene som var med i årets test, og slo den gamle rekorden med hele 48 kW. Testbilen satte med dette en ny standard for ladehastighet, og ladet batteriet på 98 kWt fra 5 til 80 prosent på bare 21 minutter,” skryter det kinesiske selskapet.

Selv om de har kjappest maks-lading, vinner ikke G9 rekkevidde-testen i kategorien familiebiler: Model S er på førsteplass, etterfulgt av G9 og BMW i7. Model S satte rekord med 672 km rekkevidde.

Av sommerens biler skiller Xpeng G9 seg ut markant. G9, som er Xpengs neste generasjon elbilteknologi, har en makseffekt på hele 300 kW og lader på 800v. 

NAF

Her er NAF sine rekkevidde-tall

Topp 3 rekkevidde budsjettbiler

  1. BYD Han: 452 kilometer (differanse WLTP: -13,24 %)
  2. MG4: 439,6 kilometer (differanse WLTP: + 1,06 %)
  3. JAC e-JS4: 400 kilometer (differanse WLTP: – 7,62 %)

Topp 3 rekkevidde familiebiler

  1. Tesla Model S: 672 kilometer (differanse WLTP: + 5,99 %)
  2. Xpeng G9: 587,8 kilometer (differanse WLTP: + 13,04 %)
  3. BMW i7: 580,7 kilometer (differanse WLTP: – 2,24 %)

Topp 3 rekkevidde mellomklasse-biler

  1. Polestar 2: 601,7 kilometer (differanse WLTP: + 5,93%)
  2. NIO ET7: 589 kilometer (differanse WLTP: differanse + 1,55 %)
  3. Nissan Ariya: 580,8 kilometer (differanse WLTP: + 8,97 %)

Topp 3 rekkevidde premium-biler

  1. Tesla Model S LR: 672 kilometer (differanse WLTP: + 5,99 %)
  2. NIO ET7: 589 kilometer (differanse WLTP: + 1,55%)
  3. BMW i7: 580,7 kilometer (differanse WLTP: – 2,24 %)

Teknologiutviklingen går raskt! Vi forventer at dette fortsetter og at vi i neste test har med biler med over 800 kilometer rekkevidde, sier test-sjefen. 

Anette Berve, testansvarlig elbil, NAF

Annonse