ulmb 2
Nvidia har lansert ULMB 2 som leverer langt bedre lysstyrke enn forgjengeren samtidig som ghosting og doble bilder mer eller mindre elimineres.

Annonse


Andre generasjon er her og de heldige kan oppgradere

Nvidia har lansert andre generasjon “Ultra Low Motion Blur”-teknologi for de foreløpig to støttede G-Sync-skjermene.

Mye kjappere enn 2015-standarden

Teknologien brukes mest effektivt i kjappe konkurranse-spill for å forbedre bilde-klarheten når ting går fort unna. ULMB 2 leverer “full refresh rate backlight strobing” og nesten to ganger høyere lysstyrke og nærmest ingen “crosstalk.” Førstnevnte sørger for å unngå etterslep, mens nærmest eliminering av “crosstalk” betyr at man ikke vil se bilde dobbelt ved kjappe bevegelser.

ULMB 2 er tilgjengelig nå for 1440p 360Hz-skjermer som er støttet kun ved å oppdatere fastvaren fra følgende lenker:

Skjermer som støttet må klare å levere over 1000Hz med effektiv bevegelsesklarhet, kunne kjøre ULMB 2 med skjermens 100 prosent hastighet og levere over 250 nits lysstyrke med minimal “crosstalk” eller doble bilder.

Her er en sammenligning mellom ULMB 2 av og på i 360 og ekstra sakte fart:

Dette var problemet med ULMB

“For å oppnå bakgrunnsbelysning, deaktiverer ULMB bakgrunnsbelysningen 75 prosent av tiden. Denne driftssyklusen på 25 prosent på et panel på maks 300 nits betydde at bildene var klare, men med lavere lysstyrke. Årsaken er at med den originale ULMB-en så måtte man vente lenger på at pikslene skulle flytte seg til korrekt sted før vi aktiverte på bakgrunnsbelysningen – årsak: den langsommere pikselresponstiden vi hadde i 2015.

For å kompensere reduserte ULMB oppdateringsfrekvensen for å gi pikslene mer tid til overgangen. På grunn av disse ulempene valgte konkurrerende spillere ofte å ikke bruke funksjonen da full oppdateringsfrekvens og et lysere bilde var mer ønskelig.”

Annonse