bmw i5 2023
De to første modellene i BMWs nye i5 sedan-serie kan bestilles i dag og leveres fra oktober 2023.

Annonse


Mange har ventet på denne, nå er norsk pris avslørt

BMW har endelig dratt duken av i5 sedan.

Kommer i oktober

Etter en tidlig lekkasje er bilen endelig offisiell og det i form av en norsk pressemelding: “Lanseringen av den helt nye BMW 5-serie Sedan starter i oktober. De elektriske BMW i5-modellene vil tilbys globalt, mens enkelte markeder også vil tilby et utvalg av plug-in hybrider og bensin- og dieselvarianter. Stasjonsvognmodellene kommer på markedet neste år.”

La oss hoppe rett til prisene og lanseringen med en gang: norske forhandlere åpner bestillingen av de to første modellene i dag:

Helt nye BMW i5 lanseres først i to varianter, BMW i5 eDrive40 og BMW i5 M60. Sistnevnte blir toppmodellen og byr på ytelser tilsvarende dagens BMW M550i xDrive med V8-bensinmotor.

BMW
  • BMW i5 eDrive40 har en startpris på kr. 685 900 kroner – rekkevidde: opptil 582 km
  • Toppmodellen BMW i5 M60 koster fra kr. 1 080 000 kroner – rekkevidde: opptil 516 km

“Begge modellene tilbys med et utvalg utstyrspakker,” heter det i pressemeldingen.

Annonse


Større og med opp til 517 hester

BMW har økt størrelsen på den nye generasjonen med en lengdeøkning på 97 til 5060 millimeter og bredden er økt til 1900 millimeter. “Akselavstanden har samtidig blitt 20 millimeter lengre og måler 2.995 millimeter. Bagasjerommet har en kapasitet på 490 liter. Videre er 19″ aluminiumsfelger standard dimensjon på BMW i5.”

I 2024 lanseres for øvrig ytterligere en modell med elektrisk xDrive firehjulsdrift.

BMW

“Motorene på for- og bakakselen på BMW i5 M60 yter henholdsvis 192 kW/261 hk og 250 kW/340hk, med en samlet effekt på 380 kW/517 hk og 795 Nm dreiemoment, under normal kjøring. Velger man sport-kjøremoduset, eller benytter M Sport Boost eller M Launch Control-funksjonene, øker ytelsene til 601 hk med 820 Nm dreiemoment. Sprinten fra 0-100 km/t gjøres da unna på 3,8 sekunder, mens toppfarten nås ved 230 km/t (elektronisk begrenset). Tillatt tilhengervekt er 2000 kg.”

Rekkevidde og lading

Begge modellene har BMWs nye “Max Range”-funksjon som kan øke rekkevidden med opp til 25 prosent ved å begrense tilgjengelig kraft og deaktivere det BMW omtaler som “komfortfunkjonser. “Det skybaserte navigasjonssystemet og dets rutekalkulering vil også være et effektivt verktøy for optimal utnyttelse av den potensielle rekkevidden.”‘

  • Ved lading på 11 kW (16A/230V, 3-fas), lades batteriet fra 0-100 prosent på 8,25 timer
  • Ved lading på 22 kW (32A/230V, 3-fas) er tiden fra 0-100 prosent på 4,25 timer

“Begge variantene er utstyrt med et høyspentbatteri med 81,2 kWh netto kapasitet. BMW i5 eDrive40 har AC-ladeeffekt på opptil 11 kW som standard, 22 kW-ombordlader tilbys som ekstrautstyr. BMW i5 M60 har 22 kW-ombordlader som standard.”

Annonse