Nokias nye logo
Nokia har fått den første nye logoen sin 70-tallet og har lansert G22, en mobil som er lett å reparere hjemme.

Annonse


Dette har de ikke gjort på 45 år

Mobile World Congress 2023 ble åstedet for den første logo-endringen til merkevaren Nokia, som nå er eid av finske HMD, på 45 år.

Det er nesten 50 år siden sist

Og det er ikke bare logoen som er ny skal vi tro Pekka Lundmark som er sjef for selskapet, under et intervju med Bloomberg.

«Vi ønsker å lansere en ny merkevare som i stor grad fokuserer på nettverk og industriell digitalisering. Det er noe helt annet enn tradisjonelle mobil-telefofoner,» forklarer han om selskapet som nå altså skal utvide porteføljen, men utover noe diffust PR-språk er det vanskelig å skjønne hva de egentlig skal gjøre som er nytt.

Selskapet snakker blant annet om nettverk som «sanser, tenker og handler – de maksimerer muligheten for digitalisering.»

Nokias nye og moderne logo.

Nokia utvider horisonten

Samtidig har selskapet avslørt G22, en mobil lansert i samarbeid med iFixit og der kunden enkelt kan skifte batteri på fem minutter og skjerm 20 minutter.

Utover dette er fokuset fremover 6G, som Samsung har nevnt, samt:

  • Å øke markedsandelen med operatører
  • Utvide bedrifts- og forbrukermarkedet
  • Fortsette å aktivt forvalte porteføljen for å sikre en vei til en ledende posisjon i alle segmenter der vi bestemmer oss for å konkurrere
  • Gripe muligheter for sektorer utenfor mobile enheter for å tjene penger på Nokias merkevarer og fortsette å investere i FoU for Nokia Technologies
  • Implementere nye forretningsmodeller som tjenester
  • Utvikle ESG til et konkurransefortrinn og bli den “trusted provider of choice” i bransjen.
Nokia G22 er lett å reparere.

Annonse