Peugeot Inception Concept
"Peugeot Inception Concept" er designet på en av de fire nye elbilplattformene til bilkonsernet Stellantis.

Annonse


Lader 150 km på fem minutter, uten kabel

“Peugeot Inception Concept” er designet på en av de fire fremtidige elbilplattformene til Stellantis,” melder Peugeot.

Produsentene knives om de råeste elbil-konseptene

Du husker sikkert vi nettopp skrev om Stellantis, den gang i forbindelse med nye RAM, en pickup med over 800 km rekkevidde.

Lanseringen av disse starter i 2023, og vil revolusjonere Peugeot-modellene i fremtiden. Disse plattformene er spesielt utviklet for elbiler og vil gi store fordeler i forhold til plass, design og kjøreopplevelse.

Peugeot

Nå er gruppen samtidig aktuelle med et helt rått konsept som snart blir virkelighet, ikke nøyaktig bilen under altså, men bilen er som nevnt bygget på den nye plattformene som “er spesielt utviklet for elbiler og vil gi store fordeler i forhold til plass, design og kjøreopplevelse.”

Teknologien i Inception byr på banebrytende nyheter hvor blant annet behovet for et tradisjonelt ratt ikke er tilstede. I stedet er Inception utstyrt med et Hypersquare kontrollpanel, hvor digitale elektriske kontroller erstatter mekaniske funksjoner.

Peugeot

Lav og lang

Det er ingen liten luksusbil dette: Peugeot Inception Concept er lav med sine 1,34, men måler hele fem meter i lengden.

Annonse


“Denne størrelsen ble bevisst valgt for å fremheve de mange innovasjonene i dette konseptet. De nye plattformene for elektriske biler vil også bære fram nye teknologiske løsninger som Peugeot jobber med. Dette er for eksempel STLA Brain (kunstig intelligens), STLA SmartCockpit (i-Cockpit) og STLA Autodrive (selvkjøring),” hevder Peugeot.

To kompakte elektriske motorer, en foran og en bak, gjør Peugeot Inception Concept til en firehjulsdrevet bil. Kombinert effekt er 680 hk (500 kW) og akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen ligger under 3 sekunder.

Peugeot

Som nye el-RAM leker ikke Peugeot med rekkevidden, for konseptbilder og kommende biler som vises frem allerede nå, har ofte det til felles at de skal klare drøye 800 km, det dobbelte av hva som er vanlig i de aller fleste el-biler.

Ladekabel ikke nødvendig

Batteriet er da også på 100 kWt og forbruket mener produsenten de har klart å skvise helt ned til 12,5 kWt per 100 kilometer.

Det er også morsomt å tenke på at man i den nære fremtid vil kunne lade elbiler trådløs som en mobil og lade opp til 150 km kjøring på fem minutter.

“Peugeot Inception Concept gjør også ladekabler unødvendig. Den kan lades med induksjon. 30 og 150 kilometer rekkevidde oppnås ved henholdsvis ett og fem minutter lading.”

Glass, cockpit og styring – fem nye biler frem mot 2025

“Peugeot Inception har en glassflate på hele 7,25 kvadratmeter. Dette elementet bidrar sterkt til de dristige linjene på bilen. Glasset er behandlet for å gi termiske egenskaper og UV-beskyttelse, en prosess opprinnelig brukt for beskyttelse av astronauter hos NASA. Dette NARIMA-glasset har en varm refleksjon, i nyanser av gult, og en kaldere i blåtoner. Denne glassoverflaten skaper et subtilt samspill mellom eksteriør og interiør.

I-Cockpit, som er en Peugeot-oppfinnelse, og som er solgt i 9 millioner biler så langt, utvikles kraftig videre i Inception. Hypersquare-styringen kan se ut som et ratt, men er ikke det. Dette er som å spille dataspill. Det er ingen mekaniske koblinger.

Hypersquare-styringen er normalt plassert der man vil ha hendene på et tradisjonelt ratt. STLA Autodrive er utviklet opp til selvkjøring nivå 4, og ved aktivering av selvkjøring blir Hypersquare-styringen erstattet med en stor skjerm i hele bilens bredde.

Setene er utviklet med tanke på å tilby god plass og ekstrem komfort. Dette skal ikke bare være seter du sitter i, men være møbler du finner deg til rette i. Du skal sitte riktig når du kjører selv, men veldig avslappet i selvkjøringsmodus.

Peugeot er på god fart mot en fullelektrisk modellrekke og frem mot 2025 kommer Peugeot med fem nye elektriske biler og i 2025 vil alle Peugeots modeller finnes i en helelektrisk versjon.”

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse


Annonse