evinykjappestladeriverden
Eviny sin nye lader er lynkjapp. Nå er resten opp til bil-produsentene. "Evinys ladesjef Odd Olaf Askeland sammen med verdens kraftigste lynlader ved Oasen kjøpesenter i Bergen."

Annonse


Dette er stedene i Norge du kan teste verdens kjappeste lader

“Den kraftige oppgangen i fornøyde kunder vekker oppsikt,” skryter det norske selskapet Eviny i en fersk melding.

Oppdatert, 11:53:

Dette er stedene du kan prøve verdens raskeste lader.

Se oppdatert informasjon om laderen i enden av artikkelen.

Annonse


  • Oasen kjøpesenter, Fyllingsdalen i Bergen. 
  • Søreide i Bergen
  • Geilo (to ladere)
  • Leknes i Lofoten 
  • Nordfjordeid 
  • Dokka
  • Lampeland, Numedal
  • Førde (to ladere) 
  • Vossastrand, Voss kommune
  • Eidfjord, Hardanger
  • Haukeli
  • Rauland, Telemark
  • Sogndal
  • Lom
  • Nordbyen i Larvik (to ladere)
  • Feiring Bruk, utenfor Lørenskog. Kun for tungtransport.

Ingen biler kan lade 360 kW enda

Selskapet bruker mye av pressemeldingen på å skryte av seg selv, naturlig nok, men det er også noe interessant å finne (red. anm.: uthevingen er vår):

– Våre gode konkurrenter i Tesla jobber også med å sende folk til verdensrommet, og har gjort en fabelaktig jobb med å skape moderne elbiler som har endret hele bilindustrien. At kundene rangerer oss rett bak på innovasjon syns vi er moro. I år har vi som først i verden tatt i bruk verdens kraftigste lynlader og vi har bygget ladere som gjør det enklere for el-lastebiler, forteller Odd Olaf Askeland.

Laderen kan brukes til både personbiler, men også til alle andre kjøretøy som har CSS-pluggen. Som f.eks. lastebiler. Derfor bruker vi den på ladestasjonen vi bygget hos Feiring Bruk utenfor Lørenskog. Det ekstra spesielle med den ladestasjonen er at det er god plass for store kjøretøy. 

Geir Holen, kommunikasjonsrådgiver, Eviny.

“Eviny var første ute i verden med verdens kraftigste lynlader. En 360kW-lader fra ABB. Den kan lynlade både lastebiler og vanlige biler.”

Så kjapt lades en bil med 270 kW maks

Askeland står i bildet ved siden av en lader som leverer opp til 360 kW. Laderen finnes på Oasen kjøpesenter i Bergen.

Det kjappeste vi har ladet er 170 kW med en Skoda Enyaq Coupe iV RS. Det blir lite i forhold til en fremtid som er her snart.

Den kjappeste bilen i forhold til lading testet av NAF i sommer er Porsche Taycan 4 Cross Turismo som makset ut på 271 kW:

Porsche Taycan 4 Cross Turismo brukte 18 minutter på å lade fra 6 til 80 prosent på sommeren. På vinteren ladet vi fra 4 til 80 prosent på 20 minutter.

NAF

Selskapet sier også de har gjort det enklere for el-lastebiler å lade, et marked Tesla veldig snart er klare til å entre i stor skala. De leverte nemlig nettopp sin første Semi og reklamerte med 800 km rekkevidde med last.

Når det kommer 360 kW-biler er ikke godt å si, men utviklingen går kjapt så det vil neppe ta lang tid.

Mer om laderen

“Du kan lade både 360 fra en pumpe, eller den kan deles på to eller fire biler. Da fordeles kapasiteten på de forskjellige bilene,” forklarer Geir Holen, kommunikasjonsrådgiver, Eviny til ITavisen, og legger til at det er 250 kW som er maks per vinteren 2022:

“I dag er det ingen privatbiler som kan ta 360 kW. 250 kw er kraftigste personbil akkurat nå. Men vi setter opp ladere som skal stå i ti år, så vi tar høyde for den raske utviklingen.”

Han lister opp en rekke produsenter som har støtte for de høyeste effektene, som Kia, Hyundai, Volkswagen, Audi og Porsche. 

På en 360 lader kan da f.eks. en bil som lader på 240 kw lade maks av sin kapasitet, mens på andre siden kan det stå en elbil som har lavere makskapasitet og likevel lade maks av sin mulighet. For lastebiler er det lastebiler på markedet som har høyere kapasitet enn 360 i dag. Men jeg har ikke klart å få bekreftet hvor høyt. Det skal jeg jobbe videre med å finne.

Geir Holen, kommunikasjonsrådgiver, Eviny.

Annonse