slikblirmankastetutavdenhelligeteslagral
I USA kan man aktivere FSD beta om man har betalt for funksjonen, men man må kjøre slik Tesla ønsker. Bilde: Tesla

Annonse


Slik blir de kastet ut av Teslas råeste funksjoner

Nå som FSD beta-en er tilgjengelig for alle som ønsker å teste, i USA, er det mange som hopper på testingen.

Selv om FSD er åpnet for alle, kan man ikke gjøre som man vil

Da systemet var i lukket beta plukket selskapet de tryggeste sjåførene: det er disse som har beta-testet selvkjøringssystemet i lang tid for å forsikre så godt som mulig om at nå som systemet er åpent, så er det så trygt som det kan bli.

Men man er aldri garantert tilgang, ikke om Tesla oppdager at man kjører bilen på en måte de mener er mer utrygg enn hva som er forsvarlig ved beta-testing.

Har testet FSD beta i over ett år

Cleantechnica sin journalist Arthur Frederick Hasler har skrevet en artikkel om hva som skal til for å bli kastet ut: han vet, for han ble nettopp kastet ut av programmet igjen etter å ha vært lukket beta-tester.

Annonse


I over 300 dager har min kone og jeg besatt brukt og observert åtte Tesla FSD Beta-er med vår Model 3: V10.5, V10.8, V10.10, V10.11.2.1, V10.12.2, V10.69, V10.69.2.4 og nå V10.69.3.1.

Arthur F. Hasler, Cleantechnica.

Hasler forklarer at Tesla har tre metoder for å finne ut om du kjører mindre trygt enn hva de ønsker seg:

  1. Om man ikke vrir på rattet nok
  2. Om øynene ikke følger med på veien nok, som å se på skjermen i bilen eller mobil-skjermen
  3. Man kastes ut med en gang om man kjører over 85 mph, altså over 137 km/t med FSD beta aktivert

Han avslører også at, om man kjører usikkert lenge nok, så tvangsavsluttes FSD-en under kjøreøkten – om dette skjer fem ganger, mister man rett og slett tilgangen til FSD beta.

I noen tilfeller har man kanskje ikke et valg

Bil-journalisten skjønner hvorfor systemer er slik, men er ikke enige i hvordan ting kalkuleres før man blir kastet ut. Han påpeker at man jo vil være nødt til å se hva som skjer på skjermen i bilen til tider og følge med på veien samtidig:

“Utover det tekniske problemet, var jeg bare klar over at jeg hadde feilet tre ganger, ikke de lovede fem. Som en siste klage er det rart at du ikke blir informert om nøyaktige lovbrudd. Det gjør det vanskeligere å rette opp eventuelle problemer og forhindre å bli suspendert fra betaprogrammet,” forklarer Model 3-eieren.

Dette er det beste med FSD

Noe veldig interessant er hva han savnet mest nå som han er kastet ut av FSD-systemet. Den største plagen er at bilen ikke lenger svinger i kryss “av seg selv” (merk: man må akselerere litt.) Bilen tar heller ikke de nødvendige skarpe svingene av seg selv, men gjør halve jobben før man selvmå ta over. Det er heller ikke auto-styring på to-felt veier uten malte linjer.

Ekstra irriterende er dette: “jeg må nå aktivt si ifra eller så stopper bilen når det er grønt i lyskrysset.”

Annonse