teslasierderesladesystembørværestandard
Tesla håper, i det minste i USA, å gjøre deres standard til den mest brukte og maner bil-produsentene til å droppe CCS som brukes i Europa. Bilde: Tesla

Annonse


Tesla har ikke avslørt hvor mye kraft de har før nå

Tesla ønsker å gjøre sin lade-standard (“‘North American Charging Standard (NACS)” til en felles standard i stedet for CCS (“Combined Charging System”) som også er standarden i Europa.

Dette har ikke Tesla avslørt før

I forbindelse med annonseringen har selskapet lagt ved dokumentasjon, og det avslører noe spennende: selskapets lade-system og kabler er i stand til langt kjappere lading enn tidligere antatt.

Det er nemlig snakk om to modeller: en 500 v utgave og en på hele 1000 – disse to fungerer på tvers av hverandre.

Dette sier Tesla

Tesla prøver altså å overbevise om at deres lade-plattform er bedre på alle måter.

Annonse


I blogg-innlegget skriver de blant annet annet:

“Vi inviterer ladenettverksoperatører og kjøretøyprodusenter til å implementere Tesla-ladekontakten og ladeporten, nå kalt North American Charging Standard (NACS), på utstyr og biler. NACS er den vanligste ladestandarden i Nord-Amerika: NACS-kjøretøyer er flere enn CCS to-til-en, og Teslas Supercharging-nettverk har 60 prosent flere NACS-poster enn alle CCS-utstyrte nettverk til sammen.”

Med mer enn et tiår med bruk og 20 milliarder lademil er Tesla-ladekontakten den mest brukte i Nord-Amerika, og tilbyr AC-lading og opptil 1 MW DC-lading i en slank pakke. Den har ingen bevegelige deler, er halvparten så stor og dobbelt så kraftig som Combined Charging System (CCS)-kontakter.

Tesla

NACS sammenlignet med CCS:

Åpner opp for 1000 v i kommende biler

Det store funnet er hastigheten, som Electrek rapporterer:

“Muligheten til å operere med 1000v er ny informasjon som ikke var kjent om Teslas ladekapasitet før. annet enn for den kommende Megawatt-ladingen for Teslas Semi-lastebil.”

Den store fordelen her, som også Electrek påpeker, er at det ikke er kablene som er flaskehalsen, men bilene. Det vil derfor være enklere å utstyre f.eks. kommende Cybertruck med 800 v-lading og gi de nye kundene tilgang til et gigantisk lade-nettverk med oppgraderte hastigheter. Lade-nettverket har jo alltid vært Teslas store økosystem-styrke, spesielt som ekte autopilot lar vente på seg.

Annonse