appletar30prosentreklameios
Meta er nå enda mer irriterte på Apple etter at selskapet først bannlyste kryss-sporing. Det gjør annonsene mindre verdt.

Annonse


Derfor er Meta rasende på Apple igjen

Apple har valgt å kreve bruk av i-app kjøp av promoterte innlegg i sosiale medier.

Meta kommer trolig til å kjempe mot dette

Det betyr at selskapet nå tar 30 prosent av inntektene fra tjenester som Meta, Snapchat og Instagram.

I et innlegg på App Store-bloggen 24. oktober har Apple lagt til 3.1.3 som sier at:

“Apper som utelukkende har til formål å la annonsører (personer eller selskaper som annonserer et produkt, en tjeneste eller et arrangement) kjøpe og administrere reklamekampanjer på tvers av medietyper (TV, utendørs, nettsteder, apper osv.) trenger ikke å bruke i-app-kjøp. Disse appene er ment for kampanjeadministrasjonsformål og viser ikke selve annonsene,” forklares det om unntaket.

Annonse


Dette er ikke et unntak: “Digitale kjøp for innhold som oppleves eller konsumeres i en app, inkludert kjøp av annonser som skal vises i samme app (som salg av «boost» for innlegg i en app for sosiale medier), må bruke i-app-kjøp.”

I mai i fjor uttalte App Store-sjefen hos Apple, Phil Schiller, at aldri tar penger for iOS-utviklere sine annonse-inntekter. Dette stemmer derfor ikke lenger.

Dette sier Meta

Til The Verge forklarer Meta-talsperson Tom Channick at:

“Apple fortsetter å utvikle retningslinjer for å vokse egen virksomhet mens de underbyr andre i den digitale økonomien. Apple sa tidligere at det ikke tok en del av annonseinntektene for utviklere, men har nå tydeligvis ombestemt seg. Vi er fortsatt forpliktet til å tilby små bedrifter enkle måter å kjøre annonser på og utvide virksomheten deres på appene våre.”

Til Gizmodo uttaler motparten, Apple, følgende:

“I mange år nå har App Store-retningslinjene vært klare på at salg av digitale varer og tjenester i en app må bruke In-App Purchase,” sa Apple-talsperson Peter Ajemian i en e-post. “Boosting, som lar en person eller organisasjon betale for å øke rekkevidden til et innlegg eller en profil, er en digital tjeneste – så selvfølgelig kreves kjøp i app.”

Annonse