sonyfrykterxboxstjelercallofduty
Det er fremdeles usikkert om Microsoft ønsker å gjøre Call of Duty Xbox-eksklusivt.

Annonse


Sony erkjenner de frykter Microsofts Activision-kjøp

Brasil er kjente for svært sterke forbrukerrettigheter.

Nå har de avslørt svarene Sony ga dem i forbindelse med Microsofts kommende handel av Activision/Blizzard.

Sony er nervøse

Sony forsvarer sin påstand med at Call of Duty er en utrolig sterk merkevare som konkurrerer mot underholdningslegender som Star Wars, Game of Thrones, Harry Potter og Lord of the Rings. Nå er Sony redde for at oppkjøpet kan få potensielle Playstation-kunder til å stedet velge Xbox for å få tilgang til Call of Duty.

“Call of Duty er et essensielt spill: en storfilm og et AAA-spill som ikke har en rival. I følge en studie fra 2019 er «Betydningen av Call of Duty for underholdning generelt» ubeskrivelig. Merket var den eneste IP-en for videospill som brøt seg inn på topp 10 av alle underholdningsmerker blant fans, og ble med i kraftsentre som Star Wars, Game of Thrones, Harry Potter og Ringenes Herre.”

Annonse


Videre mener Sony at spillet står så sterkt i markedet at det “påvirker valget” når spillere skal velge konsoll:

“Call of Duty er så populær at den påvirker brukernes valg av konsoll, og fellesskapet av lojale brukere er forankret nok til at selv om en konkurrent hadde budsjettet til å utvikle et lignende produkt, ville den ikke være i stand til å konkurrere med det.”

I oktober 2019 meldte vi at Call of Duty: Modern Warfare “tjent inn svimlende 600 millioner dollar, 5,5 milliarder kroner, i løpet av de tre første dagene etter lansering.”

Den gang inkluderte vi også en oversikt over hvordan andre spill i serien gjorde det i løpet av tre dager:

  • Black Ops 4: 500 millioner dollar, 4,6 milliarder kroner. 
  • WWII: 500 millioner dollar, 4,6 milliarder kroner 
  • Black Ops 3: 550 millioner dollar, 5 milliarder kroner
  • Black Ops 2: 500 millioner dollar, 4,6 milliarder kroner
  • Modern Warfare 3: 400 millioner dollar, 3,6 milliarder kroner 
  • Black Ops: 360 millioner dollar: 3,3 milliarder kroner

Det er fremdeles usikkert om Microsoft gjør spillet Xbox-eksklusivt

Det er fremdeles ikke sikkert at Microsoft gjør Call of Duty om til en Xbox-eksklusiv merkevare. Det siste vi hørte i januar i år var følgende:

“Xbox Gaming-sjef Phil Spencer sier at de kommer til å overholde gjeldende avtaler (hva som skjer etter at avtaleperioden er opphørt, vites ikke), og at de “ønsker å beholde Call of Duty på Playstation”.

Samtidig presser Microsoft på for å ferdigstille oppkjøpet. Ovenfor New Zealands konkurranse-myndigheter hevder selskapet at studioet ikke har noen spill i stallen som er “must have.” Det er mulig Microsoft mener at FPS-er ikke er unikt og eksklusivt til CoD-serien, men uten tvil er spillene en pengemaskin og noe som ville vært “nice to have” for konkurrentene.

Call of Duty: Modern Warfare II lanseres 28. oktober til Xbox, Playstation og PC.

Annonse