horizonforbiddenwestytelsesoppgradering
Den nyeste Horizon Forbidden West-oppdateringen øker bildekvaliteten i 60 FPS-modus.

Annonse


Dramatisk forbedring av grafikken

Horizon Forbidden West til Playstation 5 har fått en stor overhaling av den underliggende måten å behandle ytelses-moduset på.

Oppdatering 1.16 er teknisk imponerende

Det er den som leverer 60 FPS, men med forringet bildekvalitet. Det er ingen tvil om at 4K-versjonen så mye skarpere ut.

Om du er kjent med spillet så er flyten så klart mye bedre, men det kom på bekostning av at objekter langt borte fremstod som uklare. Det samme gjaldt for vegetasjonen.

Nå har Guerilla løst dette samtidig som de varsler de utvikler et 40FPS-modus som befinner seg et sted mellom 60 og 30FPS (ekte 4k)-bildekvaliteten.

Annonse


Slik har de gjort det

For å prøve å oppsummere hva Guerilla har gjort med sjakkbrett-oppløsningen (altså nedjustering av den originale 3200×1800-oppløsningen) enkelt er at eldre bilde-oppdateringer kan brukes lenger, “noe som oppjusterer stabiliteten når man beveger seg og samtidig samler inn flere sub-piksel for økt detaljnivå i samme prosess,” forklarer senior-programmerer Giliam de Carpentier.

DLSS 2.0, FSR 2.0 og sjakkbrett-gjengivelse er alle forskjellige måter for å gjengi færre piksler per bilde enn den faktiske utdataen inneholder, og deretter rekonstruere en høyere oppløsning over tid.

Giliam de Carpentier, Guerrilla Games

Eurogamer sitt intervju med Carpentier gir mer teknisk innsikt.

Spill-avisen er imponert over hva studioet har fått til med et spill som allerede ser fantastisk ut. Det skal bli spennende å prøve 40 FPS-moduset senere. VRR-støtte er også på vei.

Annonse