To år etter kunngjøringen kan Microsoft omsider si at de har utviklerpakker klare for DirectStorage.
DirectStorage kommer kun til Windows 11
Teknologien er en del av Xbox Velocity Architecture som driver Xbox X og S.
Dette er viktig teknologi, for det sørger for kjappere innlasting av spill og færre disk-operasjoner for SSD-er og NVMe-er. Det skrytes også av at det kan presenteres mer detaljerte åpne verdener for spillerne.
“Fra i dag av kan Windows-spill leveres med DirectStorage. Den offentlige SDK-lanseringen markerer en ny æra med kjappere lastetider og mer detaljerte verdener i PC-spill ved å la utviklere ta full kontroll over hastigheten til kjappe disker. I september 2020 annonserte vi at DirectStorage var på vei til Windows, og etter at vi nå har samlet tilbakemeldinger fra utviklerne i testen, er vi nå klare til å tilby API-et til alle være partnere”, forklarer Microsoft.
Annonse
Microsoft er ikke ferdige
Mer spesifikt fungerer det slik at spill direkte kan sende data til GPU-en uten å gi CPU-en mer å tygge på. Microsoft mener at dette vil muliggjøre “utrolig detaljerte spill-verdener som tegnes i en utrolig fart, uten lastetid”.
Selskapet refererer også til “DirectStorage Optimaliserte Windows 11 PC-er”, noe som innebærer at støttet maskinvaren og drivere må være på plass “for denne utrolige opplevelsen”.
Selskapet sier at det neste de skal ta fatt på er GPU-dekompresjon og at de skal fortsette å forbedre teknologiene.
Annonse