directstoragewindows11
Driverne må fikses, og maskinvaren må være på plass og støtte dette. Videre må teknologien også bakes inn i spillene, så det vil ta noe tid før vi får glede av å oppleve DirectStorage-spill.

Annonse


Stor nyhet for Windows 11-gaming: dette betyr DirectStorage

To år etter kunngjøringen kan Microsoft omsider si at de har utviklerpakker klare for DirectStorage.

DirectStorage kommer kun til Windows 11

Teknologien er en del av Xbox Velocity Architecture som driver Xbox X og S.

Dette er viktig teknologi, for det sørger for kjappere innlasting av spill og færre disk-operasjoner for SSD-er og NVMe-er. Det skrytes også av at det kan presenteres mer detaljerte åpne verdener for spillerne.

“Fra i dag av kan Windows-spill leveres med DirectStorage. Den offentlige SDK-lanseringen markerer en ny æra med kjappere lastetider og mer detaljerte verdener i PC-spill ved å la utviklere ta full kontroll over hastigheten til kjappe disker. I september 2020 annonserte vi at DirectStorage var på vei til Windows, og etter at vi nå har samlet tilbakemeldinger fra utviklerne i testen, er vi nå klare til å tilby API-et til alle være partnere”, forklarer Microsoft.

Annonse


Microsoft er ikke ferdige

Mer spesifikt fungerer det slik at spill direkte kan sende data til GPU-en uten å gi CPU-en mer å tygge på. Microsoft mener at dette vil muliggjøre “utrolig detaljerte spill-verdener som tegnes i en utrolig fart, uten lastetid”.

Selskapet refererer også til “DirectStorage Optimaliserte Windows 11 PC-er”, noe som innebærer at støttet maskinvaren og drivere må være på plass “for denne utrolige opplevelsen”.

Selskapet sier at det neste de skal ta fatt på er GPU-dekompresjon og at de skal fortsette å forbedre teknologiene.

Annonse