“Batterilevetiden er ikke imponerende, men det er mulig at det kun er de tyngste spillene som ikke holder det gående mer enn to timer”, skrev vi i januar etter en tidlig lekkasje.
Det lønner seg å aktivere v-sync og låse FPS-en
Og denne informasjonen stemmer fremdeles, men kun om man ikke begrenser FPS-en.
Ifølge ferske tester av blant annet Gamers Nexus, vil batteritiden variere fra to til åtte timer avhengig av om det er et AAA-spill med tung grafikk eller et mindre grafikk-tungt spill.
Control kunne man spille fra 85 til 90 minutter, men det er mye å spare om man skrur på v-sync og senker Hz-en til 60 (som jo er maks på konsollen uansett), i stedet for at GPU-en kaster bort energi på å pumpe ut 90Hz.
Annonse
Spesifikasjoner:
- AMD APU
- CPU: Zen 2 4c/8t, 2.4-3.5GHz (up to 448 GFlops FP32)
- GPU: 8 RDNA 2 CUs, 1.0-1.6GHz (up to 1.6 TFlops FP32)
- APU power: 4-15WRAM16 GB LPDDR5 on-board RAM (5500 MT/s quad 32-bit channels)
- 64 GB eMMC (PCIe Gen 2 x1)
- 256 GB NVMe SSD (PCIe Gen 3 x 4)
- 512 GB high-speed NVMe SSD (PCIe Gen 3 x 4)
Klarte å spille Horizon 5 i fire timer med 30FPS
Et annet eksempel er Devil May Cry 5 som varte i 87 minutter med v-sync av og 50 prosent lysstyrke. Om man skrur på v-sync, makser til 60 FPS og justerer ned grafikknivået noe, kan man spille i to timer uten at man må plugge inn.
Med de korrekte innstillingene kan man faktisk spille Forza Horizon 5 i fire timer med FPS-en låst til 30 og med optimalisering av grafikken.
Apropos lading: det tar 100 minutter å nå 80 prosent, men hele 80 minutter til å nå 100 prosent batterilevetid.
Annonse