Topics-980x551
Vivaldi har ikke mye til overs for Googles nye cookie-alternativ.

Annonse


Vivaldi om Google: – Nå sporer de av, igjen

Da Google annonserte “FLoC” som et alternativ til vanlig, tradisjonelle cookies for datainnsamling så var flere konkurrerende nettlesere klare i kritikken mot den nye metoden. Dette inkluderte Vivaldi, som heller ikke er særlig begeistret over det nye alternativet, Topics API.

Vivaldi med ny kritikk

Vi skrev om Topics API tidligere denne uken – et nytt system Google skal bruke til å kartlegge brukernes interesser og som skal erstatte datakapsler.

Men at de går vekk fra den opprinnelig tiltenkte metoden holder ikke, ifølge Vivaldi, som i innlegget skriver at Topics API fortsatt baseres på å profilere brukerne. Det er snoking, og det er fortsatt en feil ting å gjøre, skriver Vivaldi-sjef Jon von Tetzchner i innlegget.

Vivaldi-sjefen skriver at den nye tilnærmingen gjør det samme som “marerittet” som er FLoC, bare på andre måter. Med referanse til Google sin egen presentasjon av Topics API så understreker Tetzchner at det beskriver atferdsprofilering.

Annonse


“Topics API har det samme underliggende problemet som FLoC: det tillater tredjeparter å lage profiler, noe som er problematisk uansett hvor mange personvernhensyn man supplerer det med. Nettleseren din kommer fortsatt til å lære om interessene dine mens du surfer på nett, og det er på en måte spionvare.”

– Kan ha store konsekvenser

I innlegget skrives det at innsamling av brukernes data for å gjøre opp en mening om deres preferanser kan ha store konsekvenser, og de trekker frem Cambridge Analytica-skandalen som et eksempel der det ikke ble benyttet særlig mange kategorier men likevel hadde enorme konsekvenser. Med det mener de at Google ikke kan gjemme seg bak det faktum at det til enhver tid ikke samles inn data på mer enn fem kategorier av gangen.

Det eneste positive Vivaldi trekker frem om Googles nye Topics API er at man kan velge å skru det helt av om man ønsker, eller alternativt hindre den i å samle data på utvalgte emner. Likevel mener Vivaldi at dette ikke kommer til å hjelpe stort, da de fleste av brukerne ikke kommer til å endre standardinnstillingene.

Vivaldi-sjefens forslag er at man beveger seg helt vekk fra profilering ettersom dette aldri er akseptabelt, og heller retter fokus mot det som en gang var normen – kontekstbasert markedsføring og en videreutvikling av dette.