GM Ultra Cruise
GM seiler opp som en hovedkonkurrent til Tesla på selvkjøring.

Annonse


Er GM bedre enn Tesla på selvkjøring nå?

GM presenterer håndfri selvkjøring som fungerer i nesten hele USA og Canada. Det inkluderer motorveier, bygater og praktisk talt enhver asfaltert landevei, og vil muliggjøre “håndfri kjøring i 95 prosent av alle kjørescenarier”.

Neste generasjons selvkjørende system

GM- og Cadillac-eiere har kjørt mer enn 16 millioner kilometer uten å ha hatt hendene på rattet siden General Motors introduserte førerassistentsystemet Super Cruise i 2017. Onsdag presenterte selskapet neste generasjons håndfritt system, Ultra Cruise – et system GM hevder “til slutt vil muliggjøre håndfri kjøring i 95 prosent av alle kjørescenarier”. Det er basert på en kraftigere computerplattform basert på 5 nm-teknologi og mer effektive sensorer enn Super Cruise, herunder lidar.

Vesensforskjellig fra Tesla

Hvis dette lyder som Teslas Full Self-Driving-system tar du ikke feil, men det er vesentlige forskjeller i hvilket utstyr som leverer opplysninger til dataoppsettet. Ultra Cruise vil bruke kameraer, radar og lidar, mens Tesla utelukkende benytter kameraer. 

Designet for Nord-Amerika

Det som skiller Ultra Cruise fra lignende systemer som Fords BlueCruise, er at Ultra er designet for å fungere praktisk talt overalt i USA og Canada. Ved lanseringen forventes systemet å fungere på godt over tre millioner kilometer nordamerikanske veier. Det inkluderer motorveier, by- og sidegater samt asfalterte landeveier – og vil med tiden utvides til å omfatte omtrent fem og en halv millioner kilometer med asfalt.

Annonse


“Mest robuste systemet”

General Motors’ største konkurrent vil være Teslas “Full Self-Driving”-teknologi som stadig er i betastatus og ikke bredt tilgjengelig. Teslas system kan i øyeblikket kun aktiveres på oppmalte veier, hvilket gir Ultra Cruise et forsprang på FSD. Likesom Super Cruise og Teslas FSD er Ultra Cruise fortsatt et nivå 2-system som krever at føreren overvåker ferden. GM nevner ikke Tesla direkte i sin annonsering av Ultra Cruise, men hevder at Ultra Cruise med sine utallige sensorer “er det mest robuste håndfrie førerassistentsystemet”. 

Utvalgte Cadilacs først

GM planlegger å fortsatt å tilby Super Cruise til sine mer almindelige kjøretøy som Escalade, CT4/CT5, Silverado og Sierra, mens Ultra Cruise vil i motsetning til Tesla, være forbeholdt selskapets premium-produkter. Tesla tilbyr FSD på alle sine modeller. GM har ikke spesifisert hvilket kjøretøy som vil være det første, selv om selskapet har bemerket at utvalgte 2023-Cadillacs vil stå i spissen. Etterhvert vil Utra Cruise komme på de fleste GM-modeller.

“Utallige” kameraer og sensorer

Ultra Cruise er bygget på GMs nylig annonserte Ultifi-datasystem og utnytter “utallige” optiske kameraer, radar- og LiDAR-sensorer og støtter automatiske og on-demand kjørefeltendringer, venstre- og høyresving, adlyder trafikksignaler, unngår trafikkhindringer og parkerer seg selv i boliginnkjørsler. 

“Unngå vrak i Tesla-stil”

Ytterligere forbedringer og finjusteringer av systemet vil bli levert via oppdateringer. For å “unngå vrak i Tesla-stil” vil GM implementere Super Cruises “Driver Attention” kamerasystem i Ultra Cruise.

Annonse