Tesla Roadster
Bilen er nå utskutt på tredje året og fremdeles skal det holde hardt.

Annonse


Tesla Roadster trekker i langdrag, men Musk antyder gulrot: 0–100 på 1,1

Elon Musk har bekreftet at Teslas nye Roadster-program er utskutt til 2023, men også det er forbundet med et stort «hvis».

Også 2023 kan holde hardt

Den nye elektriske hyperbilen er nå tre år bakpå den opprinnelige tidslinjen. Da Musk første gang presenterte neste generasjons Tesla Roadster i 2017, sa han at den vil komme på markedet i 2020.

Tesla begynte å ta imot reservasjoner på superbilen som ble annonsert å klare null til hundre på imponerende 1,9 sekunder og 1000 kilometers rekkevidde.

Forskudd på 2,2 millioner. Ikke prioritert

Folk som ønsket å stå foran i kjøperkøen måtte legge inn et depositum på mellom 50 000 og 250 000 dollar, altså opp til 2,2 millioner kroner. Da roadster-programmet ble forsinket sa administrerende direktør til dem som hadde lagt inn depositum, at prosjektet ikke var en prioritet for Tesla.

Annonse


Taust om Tesla Roadster

I 2020 antydet Musk at Tesla Roadster ble forsinket til 2022 på grunn av at de fokuserte på Cybertruck. Tidligere iår bekreftet han at den ikke kommer på markedet før i 2022, men det har vært stille om den nye Tesla Roadster så langt iår, og det har gitt grunn til mistanke om at det kunne være duket for enda en forsinkelse. Musk vet å skape oppmerksomhet om det som skjer.

Tesla har som de fleste andre bilprodusenter, hatt et vanskelig år på grunn av chip-mangel som har medført at den helt klart prioriterte Cybertruck er forsinket.

2023 avhenger av ikke altfor mye drama

Da Musk igår fikk spørsmål om roadsterens fremdrift bekreftet han at den er forsinket til 2023, men det avhenger av ikke altfor mye “drama” i 2022 – og det er et stort men: I 2021 har problemene med leveransen av visse komponenter vært så problematisk at tyske Bosch som er verdens største leverandør av bildeler, hevder at bilindustriens forsyningskjede av halvledere er brutt sammen.

Politainment: Halvledere: “Forsyningskjeden er brutt sammen”

Skal detronisere absolutt alt av superbiler

Tesla har presentert den nye roadsteren som et “halo”-kjøretøy som skal detronisere absolutt alt av superbiler drevet med fossilt brennstoff, og fremstå som det kraftigste kjøretøyet i verden.

Bare basisspesifikasjoner

Da Musk første gang presenterte bilen snakket han om spesifikasjoner som 0–100 på 1,9 sekunder, 1000 kilometers rekkevidde og andre imponerende greier, men han la til at dette bare er “basisspesifikasjoner”. Om det betyr at han reserverer seg eller at bilen kan bli enda hvassere, er ikke sikkert, men mye tyder på det siste. 

1,1 sekund på 0–100-disiplinen

Musk har nemlig senere forklart at Tesla planlegger å lage en “SpaceX-pakke” som skal presse akselerasjonstiden ned til 1,1 sekund på den kjente 0–100-disiplinen.

Annonse