Annonse


De har blitt brukt i filmer og av politiet, nå skal de få fart på menneskelig utvikling

Hyundai er nå majoritetseier i det amerikanske selskapet Boston Dynamics som står bak produkter som Spot og Atlas.

Nesten åtte milliarder kroner

Arbeidet med denne avtalen startet i desember i 2020, tidligere majoritetseier Softbank sitter nå igjen med de resterende 20 prosentene av selskapet. Boston Dynamics ble i sin tid spunnet ut av MIT (Massachusetts Institute of Technology) i 1992 og har siden vært eid av Softbank og Google.

Hyundai måtte totalt ut med 7,6 milliarder kroner for å sikre seg 80 prosent eierandel av selskapet.

Spesialisert robotikk

Boston Dynamics har spesialisert seg på å lage roboter som utfører imponerende triks og er i front på fremkommelighet og bruksområder. Blant annet er “robothunden” Spot en av selskapets mest kjente oppfinnelser. Den har blitt brukt i alt fra politiet til en Black Mirror episode som de fleste av oss mistet litt søvn av.

Annonse


Atlas robot
Roboten Atlas ble kjent for de fleste gjennom videoer hvor roboten gjør parkour.
Les hele saken

Selskapets siste produkt er Stretch, en robot som er ment å brukes i lager og distribusjonssenter.

Roboten Stretch er designet for å jobbe med pakking og distribusjon av varer.

Boston Dynamics har ikke vært foruten kontroverser heller, i april i år kunne vi lese om at politiet i New York hadde tatt i bruk Digidog og dette gikk ikke upåaktet hen. Politiet i den amerikanske metropolen terminerte sin kontrakt kort tid etterpå basert på tilbakemeldinger fra publikum.

Nye fokusområder

Hyundai planlegger å bruke oppkjøpet av Boston Dynamics som et ledd i sin strategi til å endre fokuset til selskapet over til smart-mobilitet. I en uttalelse skriver Hyundai at:

Innen robotteknologi tar konsernet sikte på å utvikle avanserte teknologier som forbedrer menneskers liv og fremmer sikkerhet, og derved realiserer utviklingen for menneskeheten.

Hyundai

I en uttalse i oktober 2019 sa styreleder i Hyundai, Chung Euisun, at 20 prosent av selskapet skal fokusere på robotikk, 30 prosent skal fokusere på det de kaller “urban air mobility” og resten av selskapet skal fortsette å jobbe med produksjon av biler.

I forbindelse med oppkjøpet har selskapene gitt ut en video som skal vise litt av visjonene de har sammen, og det er ikke småtteri de to selskapene tar mål av seg å oppnå.

Annonse