Hyundai er nå majoritetseier i det amerikanske selskapet Boston Dynamics som står bak produkter som Spot og Atlas.
Nesten åtte milliarder kroner
Arbeidet med denne avtalen startet i desember i 2020, tidligere majoritetseier Softbank sitter nå igjen med de resterende 20 prosentene av selskapet. Boston Dynamics ble i sin tid spunnet ut av MIT (Massachusetts Institute of Technology) i 1992 og har siden vært eid av Softbank og Google.
Hyundai måtte totalt ut med 7,6 milliarder kroner for å sikre seg 80 prosent eierandel av selskapet.
Spesialisert robotikk
Boston Dynamics har spesialisert seg på å lage roboter som utfører imponerende triks og er i front på fremkommelighet og bruksområder. Blant annet er “robothunden” Spot en av selskapets mest kjente oppfinnelser. Den har blitt brukt i alt fra politiet til en Black Mirror episode som de fleste av oss mistet litt søvn av.
Annonse
Selskapets siste produkt er Stretch, en robot som er ment å brukes i lager og distribusjonssenter.
Boston Dynamics har ikke vært foruten kontroverser heller, i april i år kunne vi lese om at politiet i New York hadde tatt i bruk Digidog og dette gikk ikke upåaktet hen. Politiet i den amerikanske metropolen terminerte sin kontrakt kort tid etterpå basert på tilbakemeldinger fra publikum.
Nye fokusområder
Hyundai planlegger å bruke oppkjøpet av Boston Dynamics som et ledd i sin strategi til å endre fokuset til selskapet over til smart-mobilitet. I en uttalelse skriver Hyundai at:
Innen robotteknologi tar konsernet sikte på å utvikle avanserte teknologier som forbedrer menneskers liv og fremmer sikkerhet, og derved realiserer utviklingen for menneskeheten.
Hyundai
I en uttalse i oktober 2019 sa styreleder i Hyundai, Chung Euisun, at 20 prosent av selskapet skal fokusere på robotikk, 30 prosent skal fokusere på det de kaller “urban air mobility” og resten av selskapet skal fortsette å jobbe med produksjon av biler.
I forbindelse med oppkjøpet har selskapene gitt ut en video som skal vise litt av visjonene de har sammen, og det er ikke småtteri de to selskapene tar mål av seg å oppnå.
Annonse