iPhone tracking
Det er visst ikke så enkelt å bli kvitt sporingen som Apple forespeilet oss.

Annonse


Apples iPhone-personvern er ikke så bra som vi trodde

Apple møter press for å stramme inn reglene for gjennomsiktighet i appsporing etter at det er avslørt åpne løsninger for å identifisere også de brukerne som ikke samtykker i å bli sporet.

Alternative løsninger for sporing

Apples regler rundt App Tracking Transparency som kom med iOS 14.5 og iPadOS 14.5, krever samtykke for å spore brukere på tvers av nettsteder og apper.

Ifølge Eric Seufert, konsulent innen markedsføringsstrategi, bruker svært mange tredjepartsapper alternative løsninger for å identifisere brukere som ikke samtykker i å bli sporet, noe som betyr at datamengden som samles inn de facto er uendret.

Uendret datamengde samles inn

Enhver som velger ikke å la seg spore legger i utgangspunktet igjen samme mengde data nå som før. Apple har faktisk ikke stoppet adferden som de har stått frem og kalt forkastelig – de er medskyldig ved å la det skje.

Eric Seufert, konsulent i markedsføringsstrategi

En app-leverandør skrev i epost til sine klienter at de fortsatt samlet inn data på over 95 prosent av iOS-brukerne gjennom å la enhets- og nettverksinformasjon som IP-adresser bestemme brukeridentitetene. Metoden er kjent som “fingeravtrykk” og utviklerne skal ifølge Apple “ikke hente data fra en enhet med det formål å identifisere den unikt”.

Annonse


Løssluppen håndhevelse av sporingssamtykke

Tusenvis av utviklere bruker “sannsynlig” brukeridentifikasjon, det vil si at de grupperer brukere etter adferd, hvilket er tillatt i henhold til Apples regler.

Apples løsslupne håndhevelse av sporingssamtykke har skapt forvirring om hva Apple faktisk tillater. 

Vårt standpunkt er at brukere bør bli bedt om tillatelse før de blir sporet. Apper som ser bort fra brukerens valg, blir avvist.

Apple til Financial Times

Mer markedsføring enn personvern

Apple nekter å kommentere om de i reglene skiller mellom “fingeravtrykk” og “sannsynlig matching”.

Noen hevder at Apple har manøvrert seg inn i en juridisk gråsone hvor de “ekstremt useriøst” fremstår som forsvarere av personvern som de ikke håndhever:

Det er tydelig at iOS 14 var mye mer et markedsføringsfremstøt enn et faktisk personverninitiativ.

Alex Austin, adm.dir. i Branch, en mobil markedsføringsplattform

Google ble møtt av en rekke søksmål etter at det ble oppdaget at deres posisjonshistorikk ikke som lovet, ble slått av i 2018, til tross for at brukerne uttrykkelig ba om det.

Annonse