applepodcasts
Apple Podcasts tilbyr ekstra innhold samt tidlig eller eksklusiv tilgang til nytt innhold.

Annonse


Nå skal Apple gjøre dette med podcasts

Spotify har gjort store investeringer i podcasting. Ifjor kjøpte de Megaphone, en av verdens ledende plattformer for publisering av podcasts. Nå sist kunngjorde de partnerskap med Chernin Entertainment for å gjøre eksklusive podcaster til show og film. 

Lanseres i mer enn 170 land/regioner

Igår kunngjorde Apple at podcast-tjenesten deres introduserer abonnementer som vil tilby annonsefritt premiuminnhold, noe som inkluderer ekstra innhold samt tidlig eller eksklusiv tilgang til nytt innhold. 

Ved lansering vil abonnementstjenesten tilby innhold fra blant annet Pushkin Industries, QCODE og Tenderfoot TV. Noen store medier som NPR, Los Angeles Times og The Athletic er også tidlig ombord.

Her gis ikke ved dørene

Podcasts-abonnement vil lanseres i mer enn 170 land/regioner fra neste måned. Premium-innholdet vil være tilgjengelig sammen med gratistilbud fra appen. Innholdsleverandørene kan selv prise abonnementene på månedlig basis/årlig fakturering. Men Apple driver ikke med veldedighet. De vil kreve podcasterne 19,99 dollar/år (170 kroner). Det ryktes at de i tillegg vil ha 30 prosent av inntektene dine:

Annonse


En lek å følge og lytte

For brukerne skal det gjøres til “en lek å følge og lytte”. Det kommer også en forbedret søkefane der du får tilgang til kategorier og topplister.

Andre funksjoner inkluderer en Smart Play-knapp som lar deg spille av pod’er fra siste episode og serier fra begynnelsen av hver serie. Det er også et alternativ for å lagre individuelle episoder for offline avspilling. De nye funksjonene kommer neste uke og blir tilgjengelig på iOS 14.5, iPadOS 14.5 og macOS 11.3.

For pod-skapere lanserte Apple igår et oppdatert Podcasts Connect-dashbord der de kan redigere metadata, planlegge og administrere, organisere innhold i kanaler, holde kontroll på flere roller og følge engasjementsmålinger.

Annonse