For å kunne servere brukeren med informasjon basert på algoritmer som VR-hodesettet ufører for å skape en virtuell verden på-topp av den ekte, må hodesettet vite hvor du ser.
Apples hodesett kombinerer VR og AR og blir ulikt alt annet
En annen fordel vil være at systemet ikke behøver å bruke krefter på ting man ikke ser på – dette er teknikk som allerede brukes i dataspill.
En mottager- og avsender-brikkesett analyserer hvor du ser ved bruk av ulike lys-bølgelengder som finner ut hva øyet ser på ved å reflektere pupillene.
Hvor aktuelt er det å bruke dette ute?
Men dette kan også skape en revolusjon i bransjen: man vil ikke trenge håndholdte kontrollere, som de Sony viste frem i går.
Det grafiske systemet skal fungere sømløst med verdenen utenfor. Det er ikke noen garanti at pupille-scanning kommer i det endelige produktet, men rent teknologisk skal det allerede være mulig for en sci-fi-måte å betale på med Apple Pay.
Hodesettet er visstnok lettere og mindre enn tradisjonell hodesett, men er det ikke snakk om briller er det usikkert hvor mange som foretrekker å dukke opp i butikken med VR-hodesett spent på seg i stedet for å betale med mobilen. I en slik fremtid foretrekker Apple Glass, men de er flere år unna.
Hva angår VR-delen er trolig planen å blant annet satse på direktesendinger, film og spill i Apple Arcade:
Annonse
Annonse